9 клас українська мова


14.05 - 18.05
Мовні аспекти вивчення речення . Редагування словосполучень і речень, у яких допущено граматичні помилки.
Опрацювати конспект уроку за посиланням ↠https://subject.com.ua/lesson/mova/9klas/61.htm

07.05
Контрольна робота . Складні речення з різними видами сполучникового і безсполучникового зв'язку. Текст як одиниця мовлення й продукт мовленнєвої діяльності.

Пройдіть контрольний тест -https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=934780
Доступ до 11.05
БАЖАЮ УСПІХУ!!!!!!!!!!!!!

04.05 
Повторення вивчених розділових знаків у простому і складному реченнях
Роль  розділових знаків у мові дуже велика: служать для членування тексту (речень), завдяки чому досягається краще його сприймання і розуміння.
До  пунктуаційної грамотності слід ставитися так само вимогливо, як і до орфографічної. Дехто гадає, що пунктуаційні помилки менш грубі, ніж орфографічні, тому на них не варто особливо зважати. Тим часом недоречно вжитий розділовий знак або його відсутність спотворює зміст висловлювання. Українська пунктуація побудована на 3 основних принципах – граматичному, смисловому та інтонаційному.
Граматичний принцип вимагає при виборі розділового знака керуватися знаннями граматики (синтаксису), синтаксичної структури речення, вмінням застосовувати синтаксичні правила.
Смисловий принцип – розділові знаки ставляться залежно від змісту, який прагне передати той, хто пише.
Інтонаційний принцип зумовлює вибір розділового знака з урахуванням інтонації.
   Але ставити розділові знаки «по слуху» не можна .
    
1.Бесіда:
-        Які мовні одиниці вивчає синтаксис?
-        Що включає в себе пунктуація? Пунктуація (від лат. рunctum — крапка) — система розділових
знаків і правил уживання їх на письмі з метою правильного членування речень на смислові частини. Поряд із графікою та орфографією пунктуація є одним із компонентів писемної мови..)
    -  Назвати відомі розділові знаки.(  крапка; кома;  крапка з комою; двокрапка; три крапки;тире;
дужки; лапки; знак питання; знак оклику; знак виноски)
-        Яке речення називається простим?
-        Чим може бути ускладнене просте речення?
-        Якими розділовими знаками здебільшого виділяються ускладнювальні компоненти у простому реченні?
-        Чи може вживатися тире у простому неускладненому реченні? Відповідь проілюструвати прикладами.
-        Які розділові знаки ставимо при однорідних членах речення?
-        Коли в реченнях зі звертаннями ставимо знак оклику, а коли- кому? Від чого це залежить? Довести це на власних прикладах.
-        Які розділові знаки потрібно ставити при вставних словах та вставлених конструкціях? . Вставленими називаються такі конструкції, які вживаються для доповнення, роз’яснення чи уточнення предметного змісту речення
-         РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ ПРИ ВСТАВЛЕНИХ КОНСТРУКЦІЯХ 
Дужки
Кома
Тире
Якщо вставлені конструкції вимовляються таким само тоном, як основне речення:
Для того щоб навчитися гарно говорити у вузькому колі (про це вже йшлося в першій частині книги), треба вміти бачити, слухати й запам’ятовувати все нове й цікаве.
Якщо вставлені конструкції вимовляються пониженим тоном порівняно з основним реченням:
Іноді хтось у товаристві почне розповідати пригоду, яка, ви в цьому переконані, може образити когось з присутніх.
Якщо вставлені конструкції вимовляються підвищеним тоном порівняно з основним реченням:
Радимо не лишати поза увагою позитивні риси та якості – хай навіть не яскраво виражені – людей, що нас оточують, і висловлювати схвалення й визнання, де це доречно.

-        Як виділяються уточнювальні члени речення?
-        Дати визначення пунктограм.(  це оформлення речення або його частини за допомогою розділового знака, вид і місце якого визначаються пунктуаційним правилом.)
-       Назвати відомі вам пунктограми у простому реченні.
ире між підметом і присудком.
Тире в неповних реченнях.
Пунктограми простого ускладненого речення:
Кома в реченнях з однорідними членами.
Крапка з комою в реченнях з однорідними членами.
Двокрапка й тире при узагальнювальному слові в реченнях з однорідними членами.
Кома в реченнях зі звертаннями.
Знак оклику в реченнях зі звертаннями.
Коми в реченнях зі вставними словами (словосполученнями).
Виділення вставлених конструкцій тире: Виділяємо тире, якщо  стоять у середині основного ре­чення й мають з ним тісний змістовий контакт)
Дужки в реченнях зі вставленими конструкціями. Дужками виділяємо, якщо вони вживаються як додаткове зауваження:
Виділення відокремлених членів комами.
Виділення поширених прикладок тире.
Виділення порівняльних зворотів комами.

Виділення уточнювальних членів речення комами.)
 Наступний урок --- контрольна робота. Повторити п.29--38 у підручнику.
30.04
Контрольний диктант
 https://www.youtube.com/watch?v=VmjXBiwVMyE
Прослухай і запиши диктант (на листочку в лінію). Сфотографуй, надішли на перевірку у Viber на номер 0960123562. Текст диктанту збережи (поклади до зошита).

27.04
Ключові слова в тексті й абзаці. Види й засоби міжфразового зв'язку


Тема тексту може ділитися на підтеми (мікротеми). Частиною тексту, в якій розкривається зміст підтеми (мікротеми), є абзац. На письмі абзац виділяється відступом вправо.
Актуальне членування висловлювання — виділення у висловлюванні як одиниці мовлення теми (даного) і реми (нового; того, що стверджується про тему).
Тема (відоме, дане) — компонент актуального членування висловлювання, початковий пункт повідомлення; те, стосовно чого щось стверджується у висловлюванні. Речення у тексті поєднуються за допомогою «даного» (відомого), де використовуються повтори слів, займенники, синоніми. «Дане» (відоме) в тексті служить для зв’язку речень. У ньому повторюється якась частина попереднього речення.
Рема (у перекладі з грецької мови — сказане) (нове) — компонент актуального членування висловлювання; те, що стверджується або про що запитується в темі. «Нове» в реченні містить основне повідомлення і виділяється логічним наголосом. У мовленні «нове» найчастіше стоїть наприкінці речення.
У тексті може бути послідовний (ланцюжком) і паралельний зв’язок. При послідовному зв’язку речень «даним» наступного речення стає «нове» попереднього. Паралельний зв’язок полягає в тому, що «дане» залишається одним і тим же.
Вступна вправа. Дослідження-аналіз.

— Прочитайте текст. З’ясуйте тип мовлення і стильову належність. Аргументуйте свою думку.

Відомо, що мова кожного народу — явище давнє, її коріння сягають у доісторичні часи. Вона є найгеніальнішим витвором багатьох поколінь. Кожне витворене й прийняте для вживання слово — це своєрідний символ сформованої ідеї, мета якої проникнути у світ природи і в людську сутність, у світ людського духу. Вироблення граматичних законів, творення нової лексики — справа тисячоліть.У великому творчому процесі народжується мова людини, а з нею народжується й найприродніше єднання — народ. Мова стає тією субстанцією, що породжує народ, націю: створилася мова — виникає, починає діяти народ. Тож не дивно, коли наступає загроза зникнення мови, — надходить і загроза смерті народу, носія мови (Г. Нудьга).


— Визначте, що виражають виділені слова в реченнях — «нове» чи «відоме». Назвіть види і засоби міжфразного зв’язку у висловлюванні.
23.04
Текст, основні ознаки його. Будова тексту. Мікротема й абзац.
 Текст – це група речень, об’єднаних між собою темою. Основною думкою та граматично.
У тексті ширше й повніше, ніж у реченні, розгортаються й конкретизуються думки, воля, почуття.
                Основні ознаки тексту:
-        наявність теми й основної думки
-        наявність двох і більше речень
-        пов’язаність речень за змістом
-        послідовність та завершеність викладу
-        граматичний зв’язок між реченнями

Тема тексту – це те, про що в ньому йдеться.
Основна думка тексту – це те головне, що автор стверджує. До чого він закликає, чого навчає.
                          Практична частина
Прочитайте мовчки текст. Чи поділяєте ви позицію автора?

                                       ТВОЄ МАЙБУТНЄ
Одним з найважливіших кроків у житті є вибір професії. Адже лише займаючись тим, що тебе цікавить, приносить радість, ти відчуватимеш життєву повноцінність. Тому не можна покладатися на випадковість, квапитися. Потрібно добре подумати як батькам, так і самим молодим людям.
Набагато частіше на вибір майбутнього фаху впливають батьки, їхня робота, уподобання. Та не завжди це можна вважати найкращим. Свою майбутню спеціальність треба обирати самостійно, цілеспрямовано.
Часто підлітків ваблять майбутні титули, блиск сцени або великі заробітки. Проте чи можуть подібні аргументи бути остаточними у виборі свого майбутнього? Віддаючи перевагу «грошовитим» професіям, треба пам’ятати, що високооплачувана робота буває складнішою й важчою фізично чи розумово, вимагає більшої відповідальності, багато часу тощо. До того ж гроші, високе становище самі по собі не завжди гарантують задоволення роботою.
Тим, хто обирає професію, варто задуматися, чи не оцінюють вони життєві перспективи подібним чином. І не зайве нагадати, що більшість наших громадян мають не престижні, а корисні, необхідні й цікаві професії (За І. Томаном).

ІІ. Виконайте завдання до тексту.

1. Визначте та запишіть тему й основну думку тексту.
2. Користуючись схемою «Основні ознаки тексту», доведіть, що прочитане висловлення є текстом. Свою відповідь розпочніть так: «Прочитане є текстом, тому що в ньому можна визначити тему й основну думку...».
3. Поміркуйте, що виражає заголовок - тему чи основну думку тексту.
4. Доберіть заголовок, який виражав би основну думку тексту.

ІІгр. Мікротема
Тема тексту розкривається за допомогою мікротем. Мікротема — це частина загальної теми.
Тематичне речення
Мікротему розкривають, як правило, кілька речень тексту, з-поміж яких є одне найбільш значуще - тематичне. Тематичним називають речення, яке несе в собі найважливішу інформацію мікротеми.
Ключові слова
У тексті є слова, які мають істотне смислове навантаження. Такі слова називають ключовими.
                       
                             Практична частина
І. Спишіть уривок, у якому розкрито мікротему певного тексту. Розставте пропущені розділові знаки.
 В Україні ремез найчастіше селиться на вербі. Дерева дають йому і притулок і будівельний матеріал. Будувати гніздо птах починає в другій половині квітня а закінчує лише в травні. Півмісяця споруджується чудова будівля яка викликає подив і захоплення. Не віриться, що пташка може виткати такий міцний білуватий матеріал (Із журналу).
ІІ. Підкресліть тематичні речення прямою лінією, а ключові слова - хвилястою.
ІІІ гр. Абзац
Групу речень, які розкривають мікротему, на письмі здебільшого оформляють як окремий абзац.
Абзац — це частина тексту, об’єднана однією мікротемою.
Структура тексту
У тексті є вступ (зачин), основна частина й кінцівка. Вступ готує нас до сприйняття того, про що йтиметься в тексті. В основній частині розкривають зміст тексту. Кінцівка - це підсумок усього сказаного.
              
                                     Практична частина
І. Прочитайте текст, який не розподілено на абзаци. Чи відчули ви труднощі в сприйнятті змісту?
НЕБЕЗПЕЧНА ЗУСТРІЧ
Темна соковита зелень серед жовтого - то були кущі смородини чи малини. Отже, десь поблизу вода... Я почвалав туди і раптом побачив, що кам’яна брила над кущами ожила і посунула понад ними, змінюючи свої обриси. Я зупинився, придивився пильніше і. похолов - та це ж бурий ведмідь! Я прикипів до місця. Що діяти? Та ведмідь з такою жадобою ласував ягодами, що не помічав мене. Я обережно ліг на бік, звільнив руки від ремінців рюкзака і, тамуючи подих, дивився на бурого. Подумав: добре, що тут, унизу, немає вітру і звіра не сягає людський запах. Ведмідь підводився на задніх лапах, передніми водив по кущах і тицяв у них мордою - збирав ягоди. Я лежав на боці, забувши спрагу, і не зводив очей з клишоногого. І хтозна, що переважало зараз у моїх відчуттях - цікавість чи переляк. Та це не могло тривати довго. Просто над головою стримів великий камінь. Я обережно звівся на ноги, подряпався туди, кленучи дрібні камінці, що сипалися з-під рук і ніг, але бурмило не озирався на той шелест. Видно, звик до сипання гальки та щебеню в горах (Ю. Хорунжий).
II. Поділіть усно текст на абзаци (укажіть початкові речення). Поясніть, чим зумовлений ваш поділ. Визначте тематичні речення в абзацах.
III. Визначте вступ, основну частину й кінцівку тексту.

 Напишіть висловлення (0,5-1 сторінка) на одну з тем: «Рідний край», «Гармонійне спілкування». Роботу виконайте в такій послідовності: сформулюйте основну думку; продумайте мікротеми; складіть план; доберіть і запишіть ключові слова; запишіть текст і відредагуйте його.



16.04
РМ Складання і розігрування діалогу-домовленності з відповідною аргументацією
- Що таке діалог?
- Які є види діалогів? (побутовий, навчальний, діловий, художній)
- Будова  діалогів?
- Розділові  знаки  у  діалозі.

Діалог-домовленість — діалог, під час якого співрозмовники домовляються про зустріч або спільні наміри. Під час такого діалогу співрозмовники повідомляють інформацію, запитують, ставлять уточнювальні запитання, спонукають до дій і вчинків.
Під час діалогу варто дотримуватися таких правил:
— урахуйте мету діалогу й особливості співрозмовника (вік, стать, статус, інтереси тощо);
— швидко реагуйте на репліки, але пам’ятайте, що слово не горобець: вилетить — не впіймаєш;
— підтримуйте розмову вербально (ставте уточнювальні запитання) і невербально (дивіться на співрозмовника, не відводьте очей);
— заохочуйте співрозмовника, щоб досягти домовленості;
— дотримуйтеся мовленнєвого етикету.
 Записати діалог, правильно розставляючи розділові знаки. Чи можна цей діалог назвати діалогом-домовленістю?
Одна дівчина вирішила замовити сукню у відомого кравця, бо шив він красиво і завжди на совість. Правда, вона вважала, що сукні його занадто дорогі. А тому, прийшовши в майстерню, насамперед вирішила домовитися про ціну.
— Ви дуже багато берете за свої сукні, — заявила вона.
— Хіба? Я зовсім так не вважаю, — заперечив кравець.
— Ще й як дорого! Самі посудіть — на пошиття сукні для мене буде потрібно не більше двох метрів тканини. Так?
— Так, — погодився той.
— Ну от, якщо до вартості матеріалу додати вартість ниток, голок і навіть ножиці, якими ця сукня буде розкроєна, все одно вийде як мінімум вдвічі дешевше. Так що і платити я вам повинна, відповідно, вдвічі менше.
Кравець помовчав якусь хвилину, а потім відповів:
— Ну що ж, юна леді, ви мене майже переконали. Настільки, що я навіть згоден взяти з вас половину початкової вартості. Якщо ви наполягаєте, звичайно.
— Звичайно, наполягаю! — зраділа дівчина.
— Домовились. Зараз я зніму необхідні мірки, і через тиждень посильний доставить вам замовлення прямо додому.
Весь тиждень дівчина хвалилася подругам, як дешево вона отримає сукню від відомого кравця. Ті не вірили і захотіли переконатися особисто, що їх не обманюють. У призначений час всі зібралися у неї вдома. Прийшов і посильний з коробкою. Дівчина урочисто зняла кришку і витягла звідти … два метри тканини, пару котушок ниток, голки та ножиці.
У гніві вона кинулася до кравця.
— Як ви посміли мене обдурити?! — скрикнула вона, ледь переступивши поріг.
— Ніякого обману не було, — похитав головою кравець, — я склав в коробку все те, що було перераховано вами. Якщо ж там все ж таки чогось не вистачає, то, можливо, це тому, що ви забули це сплатити.
 Складання і розігрування діалогів 
Складіть і розіграйте діалог-домовленість (10–12 реплік) за однією із ситуацій: 1) ви домовляєтеся з товаришем про відвідування прем’єрного показу художнього фільму; 2) ви домовляєтеся з батьком разом сходити на риболовлю; 3) Дев’ятикласники вирішили прикрасити стіну свого будинку розписом у стилі графіті, на що намагаються одержати дозвіл у всіх сусідів; 4) Складіть і розіграйте діалог між двома дев’ятикласницями, які вирішують, кого з успішних людей запросити на зустріч зі школярами. Одна дівчина пропонує організувати спілкування зі знаменитим артистом, бо саме цю професію мріє опанувати в майбутньому, інша — відомого спортсмена — переможця олімпіади, бо він зможе розповісти про причини й передумови своїх успіхів.
Діалог записати у зошит.


13.04
 Обговорення питання " Чи придатна рок-музика для передавання патріотичних настроїв, думок, закликів?"

Написати твір у формі роздуму на подану тему, використовуючи речення з різними видами сполучникового й безсполучникового зв'язку.


06.04 - 09.04

РМ Контрольний вибірковий письмовий переказ тексту наукового стилю (з використанням складних речень з різними видами зв'язку)

Опрацювати теми 12-14 (стор.242-248), скласти тези до текстів теми12-13 у робочий зошит.


16.03 -19.03
 Складні речення з різними видами сполучникового і безсполучникового зв'язку.
Опрацювати  теоретичний матеріал підручника.


 1.https://naurok.com.ua/prezentaciya-na-temu-skladni-rechennya-z-riznimi-vidami-zvyazku-48077.html - опрацювати. Скласти міні-твір про щастя.
2.https://naurok.com.ua/prezentaciya-rozdilovi-znaki-u-skladnomu-rechenni-z-riznimi-vidami-spoluchnikovogo-y-bezspoluchnikovogo-zv-yazku-54568.html – опрацювати. Скласти приклади речень з різними розділовими знаками.

Виконати завдання у зошит.



 1.Записати речення та розставити розділові знаки. Підкреслити головні та другорядні члени речення. Визначити тип зв'язку у складному реченні.



 У кожної людини є власні моральні цінності, найсвятіші речі і поняття  одна з них - любов до  матері  про яку пишуть поети і письменники  яку зображують живописці  яку оспівують музиканти.



 Для кожної дитини її мама — найкраща у світі   вона єдина  хто пробачить усе  хто пригорне до себе та захистить у будь-якій ситуації.



 2.Тест на встановлення відповідності .



Завдання: встановити відповідність між реченням і схемою, що відображає його будову.

1. Відскрипіла возами осінь, на санях від’їхала зима, і вербовим човником прибилась до бродів весна (М. Стельмах).

2.  Рясні дощі, що набридливо періщили кілька днів підряд, геть розмили сірі кучугури снігу, південний вітер зігнав жовту малу воду в калюжі та широкі озера (Ю. Збанацький).

3. Сьогодні сонце висварило в осені ще один погожий день, і він не знав, куди йому занести бабине літо (М. Стельмах).

4. Старшина лічила ранком військо, і багато кращих вояків у ньому бракувало: ніхто не знав, де й як вони лягли (Леся Українка).

5. На березі хвилястої Десни, де білі піски і дерева зелені, де слід віків одкопували вчені, стояло місто, оповите в сни (М. Рильський).


А) [ , (що), ], [ ].                  Г) [  ], [ ], і [  ].

Б) [ , (де), (де), ].                 Ґ) [ ], і [ ]: [ ], (де).

В) [  ], і [ ], (куди).              Д) [ ], і [ ], (де).


3.   Вивчити правила.
4. Скласти твір-мініатюру на тему «Рідна мова наймилозвучніша у світі», використати речення із сполучниковим і безсполучниковим зв'язком.


23.03 -26.03

Розділові знаки у складних реченнях з різними видами зв'язку

Експрес-тест
1 .Складним називається речення, яке складається з:
а) двох і більше простих речень, об'єднаних в одне ціле за змістом, інтонацією, з допомогою сполучників або без них;

б) двох і більше простих речень, одне з яких обов'язково двоскладне, а інші - односкладні;

в) двох і більше простих речень, часто не пов'язаних за змістом інтонаційно.
Начало формы
2.Складні речення утворюються:
а) лише з двоскладних речень, рівноправних між собою;

б) лише з односкладних речень, залежних одне від одного;

в) з двоскладних чи односкладних простих речень, кожне з яких має свою граматичну основу.
Начало формы
З. Кілька частин, що входять у складне речення, можуть поєднуватися:
а) сурядним, підрядним, сполучниковим і безсполучниковим зв'язком;

б) лише сурядним і підрядним сполучниковим зв'язком;

в) лише сурядним, сполучниковим і безсполучниковим зв'язком.

4. Речення Над світом стояла така тиша, що чути було, як плакала надламана гілка:
а) складносурядне;

б) складнопідрядне;

в) безсполучникове;

г) складнопідрядне з кількома підрядними;

д) складне речення з різними видами зв'язку.

5. У реченні Я вірю добро і краса житимуть вічно... потрібно поставити такий розділовий знак:
а) кому;

б) крапку з комою;

в) двокрапку;

г) тире.

6. Який вид  складного речення відображено на схемі?

[ ], але [ ], ( бо  ).

а) складнопідрядні з кількома підрядними;

б) складносурядні;

в) безсполучникові;

г) складні речення з різними видами зв'язку.



Опрацювати параграф 30 у підручнику, виконати вправи 374,376 у зошит.


Складіть речення до поданих схем.

[ ], а [ ], ( що…. ).
[ ]: [ ], і [ ], [ ], а [ ], ( як …. ).




Комментариев нет:

Отправить комментарий

Дорогі діти, на цій сторінці короткі роз'яснення, де шукати матеріали для дистанційного навчання, як їх виконувати. Пам'ятаєте д...