10-Б клас українська мова

26.05.2020
Підсумковий урок

25.05.2020
Практична риторика. Мистецтво відповідати на запитання. Дискусія на одну з тем:
1. Гроші. Навіщо збирати? Де зберігати? На що витрачати? Як заощаджувати?
2. Мовна мода - це добре чи погано?
Прочитай. На яку функцію запитань указано в тексті?  Які різновиди запитань описано?  Склади  опорну схему.
Відомо, що проблеми формулюються у вигляді запитань. Усі запитання щодо їх логічної структури і ролі можна віднести до двох видів. Перший вид — це запитання, що уточнюють, або закриті запитання, які спрямовані на з’ясування істинності чи хибності висловленого в них судження. Граматичною ознакою закритих запитань є наявність у реченні частки «чи»: «Чи правильно, що…?». Оскільки в запитанні цього виду вже міститься судження, яке цікавить, то пошук відповіді завжди обмежений двома альтернативами: «так» чи «ні». Вони ведуть до створення напруженої атмосфери в бесіді, оскільки різко звужують «простір і для маневру» у співрозмоника. Такі запитання можна застосувати разом з чітко визначеною метою. Ці запитання спрямовують думки співрозмовника в одному, установленому нами напрямку і націлені безпосередньо на прийняття рішення.
Закриті запитання мають значний вплив і добре заміняють усі констатації і ствердження. У цьому плані найбільш вражаючі є так звані двійні закриті запитання, наприклад: «Чи слід призначити нашу зустріч вже на цей тиждень, чи перенесемо її на наступний?» Така форма запитання пропонує співрозмовнику і третю можливість — довгу відстрочку. У постановці подібних питань криється небезпека, що в співрозмовника складається враження, мовби його допитують, центр навантаження бесіди зміщується в наш бік, а співбесідник не має можливості висловлювати розширену думку.
Другий вид — запитання, що заповнюють прогалини знань, або відкриті запитання. Вони спрямовані на з’ясування нових властивостей і якостей предметів та явищ, які цікавлять слухачів. Граматична ознака таких запитань міститься в наявності в них запитальних слів: хто, що, де, коли, як і т. ін. На ці питання неможливо відповісти «так» чи «ні», вони потребують пояснення. Вони містять слова «що», «хто», «як», «скільки», «чому». Приклади таких запитань:
- Яка Ваша думка з цього питання?  - Яким чином Ви дійшли такого висновку?   - Чому Ви вважаєте, що…?
Щоб розширити рамки і забезпечити безперервність відкритого діалогу, можна використовувати дзеркальне запитання. Воно полягає в повторенні із запитальною інтонацією частини ствердження, яке тільки що було виголошено співрозмовником, щоб примусити його побачити своє ствердження з іншого боку і продовжити свою розповідь. Дзеркальне запитання дозволяє створювати в бесіді нові елементи, що надають діалогу достеменний сенс, не вступаючи в протиріччя зі співрозмовником. Це дає кращі результати, ніж круговорот питань «чому?», які зазвичай викликають захисні реакції, пошуки надуманої причинності, чергування обвинувачень і самовиправдовувань і в результаті призводять до конфлікту.
Риторичні запитання. Це запитання, відповідь на які очевидна для всіх присутніх. Їх мета — активізувати аудиторію, указати на нерозв’язані проблеми чи забезпечити підтримку нашої позиції з боку учасників бесіди шляхом мовчазної згоди.
Переломні питання. Вони підтримують бесіду в чітко встановленому напрямку або ж порушують цілий комплекс нових проблем. Якщо співрозмовник коректно і змістовно відповідає на такі питання, то відповіді зазвичай дозволяють виявити слабкі місця його позиції. Наведемо приклади: «Як Ви уявляєте собі…?», «Як Ви вважаєте, чи потрібно радикально змінювати.?», «Як насправді у Вас справи з.?».
Подібні питання ставлять у тих випадках, коли вже отримали досить інформації з однієї проблеми і хочуть переключитися на іншу або ж коли відчули опір співрозмовника й намагаються обійти складні місця. Небезпека в цих ситуаціях полягає в порушенні рівноваги між співбесідниками. За наполегливого використання таких запитань співрозмовник може підвести їх до закритих відповідей «так» чи «ні».
Запитання для обмірковування. Вони спонукають співбесідника розмірковувати, ретельно аналізувати і коментувати те, що було складно. Прикладами є такі запитання: «Чи правильно я зрозумів Ваше повідомлення про те, що.?», «Чи вважаєте Ви, що.?». Мета цих питань — створити атмосферу взаєморозуміння, це часто дозволяє досягнути проміжних результатів.
Зрозуміло, що застосування техніки опитування можливо тоді, коли нам потрібно отримати від співрозмовника професійну інформацію і коли наша мета полягає в тому, щоб краще пізнати і зрозуміти його. Окрім того, за допомогою запитань ми максимально активізуємо співрозмовника, надаємо йому можливості самоутвердитися, чим полегшуємо вирішення свого завдання.
 Творче завдання. Напишіть есе на одну з тем: 
1. Гроші. Навіщо збирати? Де зберігати? На що витрачати? Як заощаджувати?
2. Мовна мода — це добре чи погано?

19.05.2020
Практична риторика. 
Аргументи й докази.  Полемічні прийоми
У багатьох сферах професійної діяльності людини, що проходить у системі «людина — людина», можливе проведення полеміки, учасники якої послуговуються загальноприйнятими полемічними прийомами й дотримуються визначених правил.
У процесі полеміки використовують різні прийоми. Дуже добре, якщо сторона, яка стоїть на правильних позиціях, зможе передбачити можливі заперечення протилежної сторони і навіть відкрито висловити це передбачення: «нам скажуть...», «тут нам можуть, мабуть, заперечити.» і т. ін.
Виділяють такі полемічні прийоми:
□ спростування помилкового твердження фактами,
□ критика доказів опонента,
□ атака запитаннями.
Дозволеним у полеміці є прийом доведення аргументів опонента до абсурду. Буцімто стаючи на його місце, мовби договорюючи за нього, можна показати, до якої безвиході за логікою приведуть його безпідставні судження. Між іншим, до цього прийому і зводилася сократова іронія.
Можна використовувати прийом «відтягнути заперечення».
Він означає, що заперечення можна, хоча і не бажано, трохи відтягувати, якщо з якихось причин (розгубленість, непідотовленість) у цей момент немає сил одразу заперечити і необхідний деякий час, щоб зібратися з думками. Зрозуміло, бажано бити одразу по головних і сильних аргументах противника. Але якщо проти них не знайшлося миттєвих вагомих заперечень, потрібно спочатку спростовувати другорядні докази, а потім, зібравши сили, спрямувати удар на головні.
У полеміці можна використовувати прийом «заковтування гачка», суть якого полягає в наведенні доказів на користь супротивника (з якими той згодний), а потім — несподівана демонстрація їх неспроможності.
Усі ці прийоми вважають припустимими, їх можна використовувати в публічній суперечці. Їх застосування не заважає з’ясуванню істини, не компрометує опонента.
Гумор та іронія посилюють емоційний вплив на слухачів, допомагають «розрядити» напружену атмосферу.
Прийом бумеранга — «бий ворога його ж зброєю»: полягає в тому, що теза чи аргумент обертається проти того, хто їх висловив.
Зведення до абсурду. Демонструється хибність тези, оскільки наслідки, що випливають з неї, суперечать дійсності.
Атака запитаннями. У суперечці важливо ставити запитання: відповідати завжди складніше, ніж запитувати. Мета цього прийому — перехопити ініціативу, ускладнити становище опонента.
Ситуативне завдання
► Прочитай подану ситуацію.
► Який із запропонованих варіантів аргументації є переконливішим? Чому?
► Які прийоми використали полемісти?
► Поміркуй і скажи, хто в Україні, на твою думку, повинен мати право виборчого голосу.
► Сформулюй й запиши відповідну тезу про громадянську відповідальність (відповідальність за прийняте рішення), добери до неї аргументи.
Понад 200 років тому, за часів формування Сполучених Штатів Америки, бурхливо обговорювалося питання про те, хто має право брати участь у голосуваннях. Одна фракція заявляла, що брати участь у голосуванні має право лише та особа, яка є власником певного майна. Бенджамін Франклін з цим не погоджувався. Соратники, які його підтримували, представили свою аргументацію.
Варіант аргументації соратників Б. Франкліна: «Не можна визнати правочинним з будь-якої розумної, інтелектуальної або моральної точки зору невід’ємне право людини виражати свої політичні пристрасті, використовуючи свій голос у референдумах тільки за наявності достатньої власності. Право закладено в самій людській природі і тому називається природним правом, яке може бути обмежене з зовнішньої сторони залежністю від володіння власністю. Неправильно припускати, що природне право людини віддати свій голос базується і залежить більшою мірою від власності, ніж від самої природи людини. Цілком очевидно, що такий умовивід не є розумним, бо він перевертає порядок речей, передбачений самою природою».
Варіант аргументації самого Б. Франкліна: «Бажання отримати голоси виборців ставить нас перед дилемою: у мене є віслюк; я можу голосувати. Віслюк помирає; я не можу голосувати. Отже, голос представляє не мене, а віслюка».


18.05.2020
Написання есе за змістом висловів народної мудрості
Напиши есе на одну з тем:
1. Не родись багатий та вродливий, а родись при долі та щасливий.
2. Не шукай правди в інших, коли в тебе її немає.
3. Гроші - сила: одних підкуплять, других напоять, третім лиха накоять.

13.05.2020
Контрольна робота №4
Морфологічна норма
Тестування
Виконай тест:



12.05.2020
Особливості кличного відмінка. Творення й відмінювання чоловічих та жіночих імен по батькові

Приєднуйся до онлайн-уроку "Особливості кличного відмінка":

Переглянь типове завдання ЗНО "Як правильно утворювати імена по батькові":

ЗАВДАННЯ
Утвори по батькові чоловіків і жінок від таких імен: 
Василь, Ілля, Гурій, Сава, В’ячеслав, Лука, Матвій, Олег, Яків, Корній, Тимур, Кузьма, Анатолій, Хома.
Перепиши словосполучення, виправляючи помилки, де треба, у суфіксах і закінченнях імен по батькові.
Розмовляю з Андрійом Петровичам. 
Звернися до Степана Микитовієвича. 
Запитайте Софію Олексіївну. 
Поїдьте до Свирида Анатолієвича. 
Скажіть богдану Хомичеві. 
Віднесіть Марії Петрівні. 
Зошит Людмили Григоріївни. 
Відвідайте Ганну Іллівна. 
Під до Олени Михайлівної. 
Прийшов Олег Костевич. 
Скажіть нам, Надіє Аркадіївно.
Підготуйся до контрольної роботи (повтори § 48-58).


05.05.2020
Закінчення іменників ІІІ відміни в О. в.
Словозміна іменників ІV відміни

Переглянь відеоурок (відмінювання іменників ІІІ відміни).

Пригадай, які іменники відносимо до ІV відміни?

ЗАВДАННЯ
- Постав подані іменники в О. в. однини.
Домовленість, любов, свідомість, безліч, мораль, якість, потужність, верф, мить, гостинність, подорож, мати, зелень, ртуть, кров, галузь, подорож, сталь, міць, височінь, загибель, жовч, якість, доповідь, ім’я, галченя, хлоп’я, далечінь, мідь, голуб’я, коліща, курча, плем’я.
- Провідміняй іменники мати, мідь, любов, ім’я, лисеня, дівча.


04.05.2020
Паралельні закінчення іменників чол. роду Д. в. (-ові, -еві
(-єві), -у (-ю)); З. в. (назв побутових предметів);
М. в. одн.; О. в. мн.
1. Переглянь експрес-урок від О. Авраменка:

2.Зістав телеурок з теоретичним матеріалом, назви повторювану й нову інформацію.
Щоб уникнути одноманітних форм, коли поряд пишуться два іменники чоловічого роду (наприклад, у “шапках” заяв, доповідних і пояснювальних записок, в розписках, дорученнях), слід чергувати форми з різними закінченнями. Як правило, коли кілька іменників поспіль стоять в давальному чи місцевому відмінку однини, то перший іменник отримує -ові, а решта -у: Директорові Гнатюку Роману Григоровичу.
Можна написати й “Директору Гнатюку Р. Г.”, але тоді ми нехтуємо милозвучністю, яка є одним із важливих чинників у нашій мові. Також через милозвучність два слова поспіль із закінченням -ові, -еві, -єві не вживаються.
У знахідному відмінку однини іменники другої відміни мають форму, однакову з формою родового або називного відмінка. Форму, однакову з формою родового відмінка, мають усі іменники чол. роду, які означають істоти, а також персоніфіковані явища: будівника, доповідача, коня, хлопця, Вітра, Мороза.
Деякі іменники, переважно назви побутових предметів, можуть мати паралельні форми, спільні з формами або родового, або називного відмінків: (зрізав) дуба й дуб, (дав) карбованця й карбованець, (написав) листа й лист, (узяв) ножа й ніж, (поклав) олівця й олівець, (поставив) плуга й плуг.
Усі інші іменники чол. роду, а також іменники середн. роду в знахідному відмінку мають ту саму форму, що й у називному: будинок, декрет, інститут, колектив, міст, народ, полк, стиль, стіл, сон, ячмінь; коріння, місто, місце, море, село.
Завдання.
- Запиши речення, розкриваючи дужки, визнач відмінок цих іменників, зосередивши увагу на їх закінченнях.
1. Дарованому (кінь) в зуби не заглядають.
2. Лихо (вовк) — зачинили його межи вівці. 
3. Всякому (овоч) свій час. 
4. Хто (вітер) служить, тому димом платять. 
5. Дай (серце) волю, заведе в неволю. 
6. Чого не може громада, того й (козак) зась. 
7. Незваному (гість) місце за дверима.

- Запиши слова у формі давального та місцевого відмінків однини, підкресли ті, що мають паралельні закінчення.
1) Директор, Київ, ягнятко, (при) вчитель, (у) ліжко, (на) лід, (на) кінь, село, роздоріжжя, немовлятко, (у) гурток, (на) держак, (на) поверх, (при) батько.
2) Дуб, син, місто, (у) сік, (у) центр, (на) шлях, майстер, студент, (при) іменник, (при) Володимир, гвинт, пухир, (на) олівець, слухач, буквар.
3) Дитятко, (на) робітник, Львів, (у) рів, (у) мішок, (на) літак, (на) шлях, (у) слові, велетень, борошно, скляр, ягнятко, острів, плече.


28.04.2020
Закінчення іменників чоловічого роду ІІ відміни в родовому відмінку. Відмінкові закінчення іменників з конкретним та абстрактним значенням 
(терміна - терміну, феномена - феномену)

Переглянь відео:

Завдання
1. Розкрий дужки, поставивши іменники у потрібному відмінку. 
1. Прийти в гості до (ювіляр, перекладач, слюсар, директор, пісняр).
2. Спеціальний одяг на (школяр, перукар, маляр, гончар, водій, санітар).
3. Покластися на (брат, господар, лікар, секретар, товариш. друг).

2. Подані іменники постав у родовому відмінку однини. Скористайся таблицею у підручнику для підказки (с. 171-172).
Фініш, документ, папір, термін, заголовок, індекс, підпис, заклад, ксерокс, апарат, бланк, банк, комп’ютер, колектив, студент, відмінок, експеримент.
    
    3. Провідміняй іменники ІІ відміни: рис, оцет, чай, дім, гість, господар.

Зверни увагу! 
У ряді іменників зміна закінчення впливає на значення слова: алмаза (коштовний камінь) - алмазу (мінерал), акта (документ) - акту (дія), апарата (прилад) - апарату (установа), бло-ка (у техніці) - блоку (об’єднання держав), буряка (одиничне) - буряку (збірне), вала (деталь машини) - валу (насип), елементу (абстрактне) - елемента (конкретне), інструмента (одиничне) - інс-трументу (збірне), каменя (одиничне) - каменю (збірне), клина (предмет) - клину (просторове поняття), пояса (предмет) - поясу (просторове поняття), рахунка (документ) - рахунку (дія), терміна (слово) - терміну (строк), фактору (чинник) - фактора (маклер) і т. ін.


27.04.2020
Складні випадки відмінювання іменників. Закінчення іменників І відміни в орудному відмінку


Повтори відміни іменників (підручник, п. 52-53, с. 166-168).
І відміна  
14.png
До цієї відміни належать іменники жіночого, чоловічо­го і спільного роду, що в називному відмінку однини ма­ють закінчення -а,-яхмара, мова, суша, рілля, надія, Ма­рія, Олекса, Ілля, староста, сирота, розбишака, бідолаха.
У межах І-ї відміни виділяють три групи: тверду, м’я­ку і мішану.
До твердої групи належать іменники з основою на твер­дий приголосний (крім шиплячих): борозна, кобза, пора­да, химера, пара, копа, сваха, панна, Ольга, Микита, вереда, плакса, каліка, зануда, нечупара.
До м’якої групи належать іменники з основою на м’я­кий приголосний: скриня, кав’ярня, зброя, дзвіниця, грибниця, богиня, красуня, господиня, молодиця, Марія, Вікторія, піво­нія, змія, шия, Ілля, суддя, кровопивця, братовбивця, капри­зуля, здоровуля, розмазня.

До мішаної групи належать іменники з основою на ши­плячий приголосний: огорожа, калюжа, пожежа, сторожа, круча, онуча, свіча, тиша, миша, воша, груша, туша, калоша, товща, паща, теща, вельможа, листоноша, міхоноша, свято­ша, потороча.
Завдання
1. Подані іменники постав у формі орудного відмінка однини.
Ліщина, земля, лінія, межа, полонина, шабля, хвиля, пісня, країна, пуща, круча, пороша, Лука, суддя, таблиця, Мар’яна, Марія, Софія, гуща, сажа.
2. Запиши речення, ставлячи іменники (в дужках) в потрібній формі.
1.Світанки пливуть над (земля). 
2.Байрак під (круча) шумить. 
3.Усе небо було вкрите густими хмарами, неначе чорною (рілля). 
4.Жито з (пшениця) родить нам поле не для одних нас, на всякого долю! 
5.Як мак, (душа) рожевійте, серця піснями вщерть налийте! 
6.(Тигриця), яку печуть тавром, ревла земля під кінським копитом. 
7.Ніч нерухомо (тиша) блищить. 
8.Під (груша) у дикій моркві до ранку ходять їжаки.


21.04.2020
Іменники, що мають лише форму однини або множини

Переглянь урок онлайн: https://www.youtube.com/watch?v=JAgBJQzOb4U

«ГАРНА МЕБЕЛЬ» ЧИ «ГАРНІ МЕБЛІ»?
Що ми повинні знати про форми числа українських іменників, щоб не порушувати мовної норми:
1. Переважна більшість іменників має форми однини і множини (стіл — столи, зошит — зошити, ліс — ліси).
2. Частина іменників має форму тільки однини (Київ, географія, мілітаризм, хліборобство, будування, баранина, аспірин, клей). Сюди належать і збірні іменники (молодь, малеча, волосся, гілля).
3. Значна кількість іменників виступає тільки у формі множини (Карпати, Чернівці, мемуари, вибори, ресурси, джунґлі, висівки, вершки).
4. Запам’ятаймо, що в українській та російській мовах є іменники-відповідники, що відрізняються формами числа:
Двері (мн.), широкі двері
Дверь (одн.), широкая дверь
Меблі (мн.) — м’які меблі
Мебель (одн.) — мягкая мебель
Похорон (одн.) — Був на похороні брата.
Похороны (мн.) — Был на похоронах брата.
Волосся (одн.) — довге волосся
Волосы (мн.) — длинные волосы
Чорнило (одн.) — червоне чорнило
Чернила (мн.) — красные чернила
Годинник (одн. і мн.), гарний годинник, гарні годинники.
Часы (мн.), хорошие часы.
Отже, українською мовою правильно гарні м’які меблі (а не гарна м’яка мебель), густе волосся (а не густі волоси).
Іменники, що вживаються тільки в однині:
1. Назва речовин: сметана, чорнило, клей.
2. Збірні іменники: людство, листя, худоба.
3. Іменники з абстрактними значеннями: телебачення, доброта.
4. Власні назви: тернопіль, волинь, прип’ять.
Іменники, що вживаються тільки в множині:
1. Назви парних предметів: штани, ножиці, сани.
2. Назви, що мають матеріально-речовинне значення: дріжджі, висівки.
3. Назви сукупностей предметів: гроші, фінанси.
4. Назви від різків часу, свят, побутових обрядів: хрестини.
5. Власні назви: Суми, Семигори, Черкаси.
Розподільний диктант із доповненням
► Визначте число іменників, розподіліть їх на групи, поєднуючи з прикметником: 
1) Уживаються і в однині, і в множині; 
2) Уживаються тільки в однині; 
3) Уживаються тільки в множині. 
Вишня, стіл, масло, цукор, стрільба, штовханина, жовтизна, Сатурн, Панас Мирний, колосся, пір’я, щипці, ліки, жнива, канікули, заздрощі, Гімалаї, гілля, гроші, діти, фінанси, дрібнота, коріння, студентство, геройство, добро, дебати, іменини, посиденьки, пустощі, добро, мир, слава, бензин, шахи, вершки, висівки, макарони, Альпи, Карпати, граблі, молоко, цукор, чай, Дніпро, Україна, Чигирин.
ЦЕ ВАЖЛИВО!!!
Надішли скріншот результату у Viber. 



14.04.2020
Визначення роду невідмінюваних іменників та абревіатур, правила вживання їх 
Переглянь відеоурок:
https://yandex.ua/video/preview/?filmId=15050753326801951349&text=іменники+спільного+і+подвійного+роду+10+клас

Розглянь таблицю. Склади за нею лінгвістичне повідомлення «Рід незмінюваних іменників».
Рід незмінюваних іменників іншомовного походження
Назви осіб чоловічої статі, назви осіб жіночої статі
іменники чоловічого роду, іменники жіночого роду
маестро (чоловічий)
мадам (жіночий),
Назви тварин
іменники чоловічого роду
поні, шимпанзе, кенгуру
Назви неістот
іменники середнього роду
резюме, таксі, бюро
Географічні назви
рід визначається за загальною назвою
Капрі (острів) — чоловічий, Сочі (місто) — середній, Міссісіпі (ріка) — жіночий
Запам’ятайтецеце (муха) — жін., івасі, путасу (риба) — жін., авеню (вулиця) — жін., кольрабі (капуста) — жін., салямі (ковбаса) — жін., гінді (мова) — жін., боржомі (вода) — жін., сироко, торнадо (вітер) — чол.
Іменник пальто відмінюється.

Рід складноскорочених слів
Незмінювані складноскорочені слова
рід визначається за головним словом
ГЕС — жін., бо електростанція
Змінювані складноскорочені слова
рід визначаємо граматично за типом відмінювання (здебільшого як іменники чоловічого роду)
ВАК, виш



З поданими власними назвами склади речення, вказавши на рід незмінюваних іменників, не використовуючи їх загальні назви.
Самоа (острів), Ньяса (озеро), Фудзіяма (вулкан), Оріноко (річка), Фучжоу (місто), Мак-Кінлі (гора), Фуцзянь (провінція), Маккензі (місто).
Зразок: Велична й неповторна Міссурі широко розлила свої води.

Визнач і запиши рід незмінюваних іменників-абревіатур. 
• ООН, ТЮГ, ДАІ, НЛО, ГЕС, СБУ, СНІД, ЧАЕС, ВНЗ.




                                             13.04.2020
Іменники спільного і подвійного роду. Складні випадки узгодження роду іменників типу кір, дріб, біль, нежить, пил, степ, ступінь, путь та ін. з іншими частинами мови
Переглянь відеоурок:
https://yandex.ua/video/preview/?filmId=15050753326801951349&text=іменники+спільного+і+подвійного+роду+10+клас

Іменники спільного роду можуть означати осіб і чоловічої, і жіночої статі: листоноша, сирота, трудяга, староста, бідолаха. Такі іменники мають закінчення -а, -я та називають осіб за характерними діями або рисами поведінки: ябеда, базіка, плакса, писака, посіпака, недоторка.
Рід таких іменників визначають за змістом речення або граматичною формою інших частин мови: Мудрий, як той недотепа, що від дощу в річку ховався. Забарилась недотепа — от тобі й халепа (Нар. творч.).
Іменники подвійного роду вживаються у формах різних родів:
• чоловічого і середнього: вовчище, лобище;
• жіночого і середнього: бабище, ручище, ножище.
Рід таких іменників визначають за змістом речення або за граматичною формою інших частин мови: Лютий вітрище рве гілля дерев.

Перепиши, вибираючи з дужок слова в потрібній граматичній формі.
1. Тут співали мені дуби, степ (гойдав, гойдала) пшениці і вівса. 
2. Лебедина зграя в (дальній, дальню) путь рушає. 
3. Дим над землею гіркий наче (тертий, терта) полин. 
4. Парадною ходою під (барабанний, барабанну) дріб рушили вчорашні школярі до центральної площі міста. 
5. Оркестр грав (урочистий, урочисту) туш, а всі, стоячи, привітальними вигуками та бурхливою овацією зустрічали ювіляра.
• З'ясуйте рід паронімів ступінь (порівняльна величина) і степінь (математичний термін).
Відредагуй речення.
1. Прозора тюль на вікнах придасть кімнаті особливого затишку, а обтягнуті бязем меблі створять враження розкошу. 2. Тюлева гардина вбереже від проникнення бруду та пилі з вулиці. 3. Узорчаста тканина є в продажі. 4. З вікна можна полюбуватися прямим і рівним магістралем. 5. Поява червоної сипі на шкірі та надоїдлива нежить є признаками корі. Хвороба може викликати головну біль, іноді навіть втрату свідомості.
ПІДКАЗКА
Неправильно
Правильно
легка тюль
легкий тюль (ч. р.)
червона сип
червоний висип (ч. р.)
головна біль
головний біль (ч. р.)
надоїдлива нежить
набридливий нежить (ч. р.)
придасть приміщенню
надасть приміщенню
признак корі
ознака кору (ч. р.)
є в продажі
є в продажу (поступила в продаж)
узорчаста шпалера
візерунчаста шпалера
проникнення пилі
проникнення пилу (ч. р.)
враження розкошу
враження розкоші (ж. р.)
оздоблені бязем
оздоблені бяззю (ж. р.)
полюбуватися магістралем
помилуватися магістраллю (ж. р.)
втрата свідомості
знепритомнення
хвороба викликає
хвороба спричиняє





                                             07.04.2020
Іменник. Рід іменників. Паралельні родові форми іменника. Іменники чоловічого та жіночого роду,  
що означають назви людей за діяльністю
Рід – це граматична категорія іменника, яка виражається в трьох значеннях: чоловічого, жіночого і середнього роду.
Значення роду необхідно іменнику для правильного його граматичного зв’язку з прикметниками (синє небо, синя стрічка), займенниками (наш народ, наше місто) та дієсловами (Степан говорив, Галя говорила). Приклади неправильного зв’язку за родом: мій сестра, пісня лунав, наше мова, Ольга писав.
Запиши і запам’ятай рід іменників
Чоловічий рід
Біль, насип, нежить, перекис, продаж, Сибір, собака, степінь, ступінь, толь, тюль, фенхель, шампунь
Жіночий рід
Антресоль, бандероль, бешамель, вермішель, заполоч, каніфоль, нехворощ, путь, ретуш, розкіш, фланель, шагрень
І до чоловічого, і до жіночого роду належать слова: гандж, дрож, купіль, фальш, харч. 

Приєднуйся до уроку онлайн:
https://www.youtube.com/watch?v=QV1XRh6sjFk



Паралельні форми слів (І в.)
Слова різні за лексичним значенням і
родовою ознакою (ІІ в.)
Зал - зала
Пар - пара
Птах - птаха
Вольт – вольта
Сусід - сусіда
Девіз – девіза
Змій - змія
Карєр - карєра
Харч - харч
Клавіш – клавіша
Плацкарт - плацкарта
Меліс – меліса
Лангуст – лагнуста
Задум – задума
Африкат – африката
Рік - ріка
Мотузок – мотузка

Перифраз – перифраза

Спазм – спазма


Запам’ятай! Якому роду давати перевагу в цих іменниках, залежить від характеру тексту: ділова мова, пряма мова в художньому творі чи стилізація під народну говірку.

Чимало іменників чоловічого роду, які є назвами осіб за професією, не мають паралельних форм жіночого роду: адвокат, гід, маркетолог, менеджер, мер, муляр, міністр, нотаріус. Ці слова вживаються для позначення і чоловіків, і жінок.
Значна кількість назв осіб утворює паралельні форми чоловічого і жіночого роду: журналіст-журналістка, касир-касирка, кравець-кравчиня, лікар-лікарка, льотчик-льотчиця, офіціант-офіціантка, перекладач-перекладачка, продавець-продавщиця. Деякі назви жіночого роду із суфіксом -к (а) не відповідають нормі літературної мови: завучка, фізичка, математичка, керівничка, редакторка, дикторка. Вони належать до сфери розмовної мови.

Переглянь експрес-урок О. Авраменка "Фемінітиви в українській мові":



Склади 12 тестових завдань з теми "Іменник".


                                             06.04.2020
Морфологічна норма. Морфологічна помилка

Знайди і виправ морфологічні помилки.
Розмовляю з Андрійом Петровичом. Повідомте Марії Васильовній. Після доща роса заблищала під проміннями сонця. Без цукра і сиропа печиво не буде смачним. Своєю радісттю поділись із друзями. Допоможіть нам, Надіє Андріївна. Прийшов лист від Ткачук Олега Йосиповича.

Приєднуйся до уроку онлайн:

Спиши, постав слова в дужках у потрібній формі, склади чотири речення.
Відчувати на (кожний крок); подарунок для (рідна мати); пишатися (його ім'я); пролітати над (чужа земля); стомитися від (осінній переліт); зупинитися біля (сама межа); домовитися із (знайомий гончар); тримати в (тепла долонька); скрикнути від (гострий біль); прибило (морська хвиля).

Виконай тестування 
1. Познач рядок, у якому всі іменники належать до спільного роду:
А гайдамака, добряга, незграба, базіка;
Б бездара, молодчина, нероба, капризуха;
В неотеса, сіромаха, непосида, босячня;
Г роботяга, задирака, жирафа, сирота.
2. Познач рядок, у якому всі іменники у формі Р. в. однини мають закінчення -у (-ю):
А задум твор.., художнього гурт.., секція футбол..;
Б запашного бузк.., високого звук.., стовпчик барометр..;
В сучасного метрополітен.., хвилі Дінц.., берег Буг..;
Г наслідки землетрус.., сектор цирк.., історичного музе...
3. Познач рядок, у якому всі іменники у формі Р. в. множини мають нульове значення:
А парта, миша, староста, круча;
Б хиба, чаша, лопата, земля;
В культура, мозаїка, галерея, стаття;
Г перемога, лелека, особа, мрія.
4. Познач рядок, у якому всі іменники у формі Кл. в. множини мають закінчення -е:
А Наталя, кравець, вітер, пісня;
Б Кобзар, Київ, Земля, душа;
В Оля, вовк, тесляр, народ;
Г героїня, Ілля, друг, Назар.
5. Познач рядок, у якому всі іменники в О. в. пишуться з подвоєними приголосними:
А емаль, далеч, жовч, гордість;
Б акварель, тінь, сталь, мудрість;
В мазь, вісь, суміш, мить;
Г суть, розповідь, папороть, область.
6. Познач рядок, у якому всі іменники в О. в. однини мають закінчення -ею:
А їжа, миша, голова, спина;
Б каша, дорога. пісня, гуща;
В вежа, огорожа, яблуня, тиша;
Г мережа, хата, стіна, груша.
Завдання з вибором трьох правильних відповідей.
7. Познач рядки, у яких усі іменники у формі Р. в. однини мають закінчення -а (-я):
А не було документ_, не поставів дефіс_, площа прямокутник_, приїхав з Харков_;
Б не вистачає метр_, водій автомобіл_, кабіна трактор_, отвір капіляр_;
В колір прапор_, багато горох_, немає банан_, відповідно до кодекс_;
Г лігво вовк_, зібрались біля фонтан_, за довідкою до декан_, пошкодження мотор_;
8. Познач словосполучення, у яких правильно вжито форми прізвища, імені та по батькові:
А зустрітися із Голобородько Іваном Петровичем;
Б попросити Кубрака Анатолія Сергійовича;
В видали Бєлову Михайлу Степановичу;
Г підписано Кравченком Геннадієм Омеляновичем.




12.03.2020
Розрізнення прислівників і співзвучних сполук.
Правила написання їх
Ознайомся з пам’яткою. Що нового ти дізнався? Як розріз­няти складні сполучники та однозвучні слова, що пишуться окремо?
Необхідно вміти розрізняти складні сполучники зате, проте, щоб, якби, якщо, притому, причому та однозвучні слова, що пишуть­ся окремо: за те, про те, що б, як би, як що, при тому, при чому. Для того щоб дізнатися, як писати, треба сполучник замінити синоні­мічним сполучником:
На те й лихо, щоб (аби) з тим лихом боротись.
Що б не вишивали, вишивайте з любов’ю.
Завдання на розвиток лінгвістичного мислення
  Запиши по два приклади речень, використовуючи сполучники та однозвучні з ними слова:
притому — при тому; тож — то ж; якже — як же; щоб — що б; зате — за те; якби — як би; причому — при чому.
Пройди тест.  
Надішли скріншот результату у Viber або на електронну адресу valentinasavchuk1109@gmail.com


                                          16.03.2020
Написання не, ні з різними частинами мови

Повтори теоретичний матеріал
1. Разом пишеться
1.1. Слово без НЕ чи НІ не вживається
Іменники: невдаха, нездара, немовля,
нісенітниця
Прикметники негайний, невпинний, нещадний,
нікчемний
Дієслова: ненавидіти, неволити, незчутися.
Дієприкметники невгасимий.
Дієприслівники: нехтуючи, знепритомнівши.
Прислівники:
незабаром,
невдовзі,
 невтямки,
ніяково.
1.2. Утворюється слово з новим значенням ( щоб перевірити, умовно добираємо синонім без не)
Іменники: неволя, недруг, недоля, небезпека, недовіра
Прикметники: недобрий, нелегкий, невисокий, невеселий.
Дієслова: нездужати, неславити, нестямитися, непокоїтися.
Прислівники: недалеко, недоброзичливо, нешвидко, неголосно.
Займенники: неабихто, неабикий
Частки: нехай, невже Сполучники: немов, немовбито, неначе, незважаючи на
1.3. У складі префікса недо-, який означає дію, стан або якість у неповній мірі
Іменники: недорід, недостача, недотепа, недолік, недобиток.
Дієприкметники: недописаний, недозрілий, недовиконаний.
Дієслова: недобачати, недоказувати,недолюблювати, недооцінювати.
1.4. З дієприкметниками, якщо вони не мають при  собі залежних слів: незакінчена робота, незасіяне поле, неспівані пісні.
1.5. У заперечному слові немає, якщо при ньому не може бути підмета: У нього немає зошита (Він не має зошита)
1.6. Ні у заперечених займенниках та прислівниках: ніхто, ніщо, нічий, ніякий, нікотрий, ніскільки, нікуди, нізвідки, ніяк, ніде.
2. Окремо пишеться
2.1. З дієсловами та дієприслівниками, крім 1.1,1.2.: не прийшов, не ходив, не пошито, не можна, не зрозумівши.
2.2. З числівниками – ЗАВЖДИ: не п’ять, не дванадцятий.
2.3. З займенниками, крім 1.2.: не він, не кожний, не наш.
2.4. Коли в реченні є протиставлення (усі частини мови): не горе, а радість, не широкий, а вузький, не славити, а ганьбити, не холодно, а тепло, не сказаний, а написаний.
2.5. З дієприкметниками, якщо вони   мають при  собі залежні  слова: не закінчена мною робота, не засіяне вчасно поле, не співані  дівчатами пісні.
2.6. З дієприкметниками, якщо вони  виступають в ролі присудків: Робота не закінчена. Поле не засіяне. Пісні не співані. 
2.7. Ні у заперечних займенниках та прислівниках, якщо відділене прийменником: ні в кого, ні з ким, ні за що, ні на якому.


Виконай вправи 5,7 (с.145-146) за підручником.
Пройди тест.  Надішли скріншот результату у Viber або на електронну адресу valentinasavchuk1109@gmail.com


17.03.2020
Контрольна робота. Орфографічна норма

Пройди тренувальний тест:  https://naurok.com.ua/test/start/96422
Надішли скріншот результату у Viber.



23.03.2020
 Написання есе про явище природи, що викликає найбільше захоплення й здивування
Пригадай, як писати есе. Скористайся пам'яткою
ЯК ПИСАТИ ЕСЕ
ЕСЕ (франц. essai - спроба, проба, нарис) - літературна форма, невеликий прозаїчний текст, що виражає підкреслено індивідуальну точку зору автора. Завданням есе, на відміну від розповіді, є інформація або пояснення, а не драматичне зображення або переказ якої-небудь життєвої ситуації. Есе досягає своєї мети за допомогою прямого авторського вислову, для чого не вимагається створення ні вигаданих персонажів, ні сюжету, що пов'язує їх.
Зразковий план есе
1. ВСТУП - один абзац
А. Використовуйте «пастки» для залучення уваги: цитату, вірш, питання, роздуми, незвичайні факти, ідеї або смішні історії.
Б. Немає необхідності висловлювати в першій пропозиції основну думку. Але пропозиція має підводити до неї або якось стосуватися до головної ідеї або тези, а також містити основні положення есе.
В. Уникайте таких фраз, як «Це есе про ...» або «Я збираюся поговорити про...».
2. ОСНОВНА ЧАСТИНА - 2-3 абзаци
А. Виражайте свої думки зрозуміло.
Б. Підкріплюйте основні ідеї фактами, роздумами, ідеями, яскравими описами, цитатами або іншою інформацією, яка інтригує й захоплює увагу читача.
В. Використовуйте довідкові матеріали, щоб усунути тавтологію.
3. ВИСНОВОК - один абзац.
А. Продемонструйте ваше зростання і потенціал у вивченні цієї проблеми. Покажіть ваші погляди.
Б. Які дії ви плануєте у вашому майбутньому робити відносно цього питання?
В. Ваша головна думка в завершеному варіанті.
Напиши есе про явище природи, яке тебе найбільше захоплює. Надішли у Viber.


24.03.2020
Практична риторика. Різновиди суперечки
Прочитайте афоризми. Поясніть їхній зміст. Що об’єднує їх?
Людські суперечки нескінченні не тому, що неможливо знайти істину, а тому, що в суперечці шукають не істину, а самоствердження (Буддійська мудрість).
Не дозволяйте маленькій суперечці зруйнувати велику дружбу (Далай Лама).

Опрацюй  § 59-60.
Проблемно-пошукове завдання
► Знайди серед тверджень такі, де є привід для суперечки.
□ Мовний режим у школі.
□ Куріння шкодить здоров’ю.
□ Телебачення та Інтернет скоро повністю замінять книги та газети.
□ Взимку випадає сніг.
□ Дівчата завжди краще навчаються за хлопців.
□ Комп’ютерні ігри сприяють покращенню навчання та інтелектуальному розвитку.

Підготуйся до полеміки за однією з тем.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

Дорогі діти, на цій сторінці короткі роз'яснення, де шукати матеріали для дистанційного навчання, як їх виконувати. Пам'ятаєте д...