5 клас українська мова

19.05.20р.

Підсумкова (річна) контрольна робота
Тести
1.       Іменниками є всі слова в рядку:
А       держава, намисто, три, двічі;
Б       двійка, спина, настрій, радість;
В       зрання, ранок, байдужість, золото;
Г       читання, два, тричі, велич.
2.       В алфавітному порядку записано всі слова в рядку:
А       краса, автобус, хліб;
Б       сіль, сільський, сором;
В       малюк, маяк, манеж;
Г       альбом, арія, ананас.
3.       Слово серце вжито в прямому значенні в рядку:
А       хворе серце;
Б       ніжне серце;
В       материнське серце;
Г       серце України.
4.       НЕ є словосполученням сполука слів:
А       спів пташок;
Б       читати книгу;
В       сонячний ранок;
Г       батьки і діти.
5.       М’який знак замість пропусків слід писати в усіх наведених словах у рядку:
А       пул..с, комп..ютер, тін..;
Б       українс..кий, Пол..ща, Хар..ків;
В       діл..ниця, нен..ці, їдал..ня;
Г       гір..кий, Гор..кий, пол..ський.
6.         Установіть відповідність між частинами фразеологізмів.
1        гордіїв                                    А горб
2        дамоклів                                Б ковчег
  3        прометеїв                             В меч
  4        ноїв                                        Г вузол
                                                           Д вогонь

7. Укажіть речення з фразеологізмом:
А          Мої дні течуть тепер серед степу… (М. Коцюбинський).
Б          До місяця рукою подати… (М. Литвин)
В          Ще сонячні промені сплять — Досвітні вогні вже горять (Леся Українка).
Г          Ой у лузі червона калина похилилася (Народна творчість).
8.         Поширеним є речення:
А          Тетяно, будь відвертою.
Б          Іванко, мабуть, заснув.
В          Мені радісно.
Г          Таємниці білими нитками шиті.
9. Апостроф уживається в усіх словах у рядку:
А       м..ята, мавп..ячий, в..юн;
Б       роз..яснити, п..єдестал, б..юро;
В       пам..ять, комп..ютер, м..язи;
Г       ін..єкція, зів..ялий, св..ято.

10. Синонімами є слова в рядку:
А       свіжий, ранній, пухкий;
Б       багатобарвний, барвистий, кольористий;
В       байдужий, нецікавий, сторонній;
Г       м’який, білий, пухнастий.
11. Префікс при- слід писати в усіх словах у рядку:
А       пр..пишний, пр..йти, пр..йменник;
Б       пр..єднання, пр..сісти, пр..мусити;
В       пр..чепити, пр..багатий, пр..лягти;
Г       пр..їхати, пр..міський, пр..добрий.
12. Що означає фразеологізм «як кіт наплакав»?
А       дуже багато;
Б       дуже швидко;
В       дуже мало;
Г       лити сльози.
13. До якого типу мовлення належить наведений уривок тексту?
Ліс ще дрімає в передранішній тиші. Непорушно стоять дерева, загорнені в сутінь, рясно вкриті краплистою росою. Тихо навкруги, мертво… (М. Коцюбинський).
А       розповідь;
Б       опис;
В       роздум;
Г       розповідь з елементами роздуму.
14. Префікс с- мають усі слова в рядку:
А       ..питати, ..шити, ..фотографувати;
Б       ..чесати, ..гуртувати, ..бігати;
В       ..пекти, ..трусити, ..кривдити;
Г       ..танцювати, ..чистити, ..тримати.
15. Укажіть рядок слів, які не можна перенести з рядка в рядок:
А       меч, паста, заєць;
Б       олія, гімн, око;
В       нора, тінь, сіль;
Г       міст, місто, смак.
16. Яким членом речення є виділене слово?
Ласкаве слово — що весняний день.
А       підметом;
Б       присудком;
В       додатком;
Г       означенням.
17. З подвоєними літерами пишемо всі слова в рядку:
А       зран..я, безсмерт..я, пісен..ий;
Б       блажен..ий, швидкоплин..ий, осін..ій;
В       склян..ий, юн..ат, без..убий;
Г       спросон..я, лист..я, кам’ян..ий.
18. Букву е слід поставити замість пропусків в усіх словах рядка:
А       в..селий, д..рев’яний, в..сокий;
Б       пр..летіти, пр..звище, мар..во;
В       пр..красний, с..льський, д..тина;
Г       в..ликий, пр..мудрий, кол..со.

19. НЕправильно розставлено розділові знаки в реченні:
А       Максим Рильський закликав: «Як парость виноградної лози, плекайте мову!»
Б       «Книги для мене необхідні, як хліб насущний», — говорив Т. Шевченко.
В       «У слова немає крил, але воно літає»: говорить узбецьке прислів’я.
Г       «Можна вибрать друга і по духу брата, та не можна рідну матір вибирати», — писав В. Симоненко.
20. Синоніми — це слова, що:
А       мають однакову форму, але різне значення;
Б       близькі за значенням, але різні за формою;
В       протилежні за значенням;
Г       вживають жителі певної місцевості.      
21. Яким членом речення є виділене слово?
     Осінь зачаровує мене завжди.
А       підметом;
Б       означенням;
В       обставиною;
Г       додатком.
22. Наголошеним є перший склад в усіх словах у рядку:
А       олень, вимова, сани;
Б       приятель, донька, камінь;
В       читання, випадок, розмір;
Г       спина, ненавидіти, новий.
23. У якому слові на місці виділеного звука слід писати літеру г?
А       ле[х]кий;
Б       во[ґ]зал;
В       е[ґ]замен;
Г       рю[ґ] зак.
24. Для якого стилю мовлення характерним є вживання слів: ранкова сльоза, світанковий розмай, тихий вечір?
А       розмовного;
Б       художнього;
В       наукового;


Г       публіцистичного.


18.05.20р.
Контрольна робота з теми «Речення з однорідними членами. Звертання. Вставні слова. Складні речення. Пряма мова. Діалог» 
1-й варіант
► Завдання 1—8 мають по три варіанти відповіді, серед яких лише один правильний. Потрібно вибрати правильний варіант відповіді.
1. У якому варіанті представлено речення з однорідними підметами?
А Над широкими сіножатями, над зеленими ярами встав леге­сенький туман 
Б Праця чоловіка годує, а лінь марнує.
В Блакитними очами дивляться мені в очі весна й небо.
2. У якому варіанті при узагальнювальному слові ставимо дво­крапку? (Розділові знаки не розставлені)
А Зима це період зимових свят, подарунків та канікул.
Б Дерева кущі птахи все завмерло навколо.
В Я зробив усі завдання розв’язав задачі, написав вправу.
3.  У якому варіанті представлено речення зі звертанням?
А Мабуть, весна принесе з собою і радість.
Б Сподіваюся, сину мій, ти усе зробив правильно.
В Поля, ліси, гори — усе сяяло після дощу.
4.  У якому варіанті правильно розставлені розділові знаки?
А Усі: вовки, білки, зайці — бігають по снігу і мимоволі мабуть залишають свої сліди.
Б Усі: вовки, білки, зайці — бігають по снігу і мимоволі, мабуть, залишають свої сліди.
В Усі: вовки, білки, зайці бігають по снігу і мимоволі, мабуть, залишають свої сліди.
5.  У якому варіанті правильно виділене вставне слово?
А Ти, напевно знаєш, що у ніч перед Різдвом трапляється щось таємниче.
Б Ти напевно, знаєш, що у ніч перед Різдвом трапляється щось таємниче.
В Ти, напевно, знаєш, що у ніч перед Різдвом трапляється щось таємниче.
6.  У якому варіанті представлене складне речення?
А У хатинці, як і в твоїй кімнаті, мерехтить іграшками й ліхта­риками святкова ялинка.
Б Життя людське таке коротке, а світ такий чарівний.
      В Засмутилося Літо, а тоді усміхнулося.
7.  У якому варіанті правильно розставлені розділові знаки?
А Панас Мирний писав — «Життя — стерняста нива».
Б Панас Мирний писав: «Життя — стерняста нива».
В Панас Мирний писав: Життя — стерняста нива.
8.  У якому варіанті правильно розставлені розділові знаки?
А Уже відспівав свою мелодію березень, і поплив з гір у доли швидкими потоками.
Б Уже відспівав свою мелодію березень і поплив з гір, у доли швидкими потоками.
В Уже відспівав свою мелодію березень і поплив з гір у доли швидкими потокам.
► Завдання 9 передбачає встановлення відповідності. До кожного рядка, позначеного буквою, потрібно дібрати відповідник, позна­чений цифрою.
9. Установіть відповідність між реченням та наявністю в ньому даної синтаксичної конструкції(Розділові знаки не розставлені):
А однорідні члени
Б звертання
В вставне слово
Г дві граматичні основи
===========
1 Я посміхнувся і ліс вже не був по хмурим.
2 Зігрій мене сонечко своїм теплом.
3 Зима напевне буде суворою.
4 Раптом вітерець прошумів над зимовим лісом.
5 Пролетіла ворона і змахнула сніг на доріжку.

2-й варіант
► Завдання 1-8 мають по три варіанти відповіді, серед яких лише один правильний. Потрібно вибрати правильний варіант відповіді.
1.  У якому варіанті представлено речення з однорідними додатками?
А Я йду вздовж узлісся і насолоджуюся цією казковою красою.
Б Зима встановлює свої закони й правила.
В Сніг переливається різнобарвною веселкою, легкий морозець.
2.  У якому варіанті при узагальнювальному слові ставимо тире? (Розділові знаки не розставлені)
А Життя прожити не поле перейти.
Б Пронеслася над галявиною ціла зграйка птахів сороки ворони граки.
В На галявині в лісі в полі всюди чується гомін птахів.
3.  У якому варіанті представлено речення зі звертанням?
А Зігрій сонечко тепле нашу землю.
Б Сонечко яскраве гріє весело та радісно.
В Сяє сонце пливуть хмаринки щебечуть птахи.
4.  У якому варіанті правильно розставлені розділові знаки?
А Усе це: мішечки з горішками, шишками та грибами принесли в подарунок білочці.
Б Усе це: мішечки з горішками, шишками та грибами — принес­ли в подарунок білочці.
В Усе це — мішечки з горішками, шишками та грибами принес­ли в подарунок білочці.
5.  У якому варіанті правильно виділене вставне слово?
А Пішла вона ще під інше віконце послухати може, там на неї чекають.
Б Пішла вона ще під інше віконце послухати, може, там на неї чекають.
В Пішла вона ще під інше віконце послухати, може там на неї чекають.
6. У якому варіанті представлене складне речення?
А Та ворона, хоч і довго жила й багато бачила, завжди крякала щось неприємне.
Б А вона почула й передумала до нас іти.
В До нас прилетіла на срібних конях всемогутня зима, і скоро випав сніг.
7. У якому варіанті правильно розставлені розділові знаки?
А В. Симоненко писав: «Давно немає літа з нами».
Б В. Симоненко писав — «Давно немає літа з нами».
В В. Симоненко писав: Давно немає літа з нами.
8. У якому варіанті правильно розставлені розділові знаки?
А Вже за мить сховав Вітер сонечко, і сиві хмари посипали на землю сніг.
Б Вже за мить сховав Вітер сонечко і сиві хмари посипали на землю сніг.
В Вже за мить сховав Вітер сонечко і сиві, важкі хмари посипа­ли на землю сніг.
► Завдання 9 передбачає встановлення відповідності. До кожного рядка, позначеного буквою, потрібно дібрати відповідник, позна­чений цифрою.
9. Установіть відповідність між реченням та наявністю в ньому пропонованої синтаксичної конструкції (Розділові знаки не роз­ставлені):
А однорідні члени
Б звертання
В вставне слово
Г дві граматичні основи
==========
1 Посуньтеся сестрички мої любі.
2 Оживе ліс і защебечуть птахи.
3 Скоро мабуть почнуться канікули.
4 Він одночасно писав і говорив по теле­фону.

5 Зимове сонечко пригрівало холодну землю.

Підсумкова (річна) контрольна робота
Тести
1.       Іменниками є всі слова в рядку:
А       держава, намисто, три, двічі;
Б       двійка, спина, настрій, радість;
В       зрання, ранок, байдужість, золото;
Г       читання, два, тричі, велич.
2.       В алфавітному порядку записано всі слова в рядку:
А       краса, автобус, хліб;
Б       сіль, сільський, сором;
В       малюк, маяк, манеж;
Г       альбом, арія, ананас.
3.       Слово серце вжито в прямому значенні в рядку:
А       хворе серце;
Б       ніжне серце;
В       материнське серце;
Г       серце України.
4.       НЕ є словосполученням сполука слів:
А       спів пташок;
Б       читати книгу;
В       сонячний ранок;
Г       батьки і діти.
5.       М’який знак замість пропусків слід писати в усіх наведених словах у рядку:
А       пул..с, комп..ютер, тін..;
Б       українс..кий, Пол..ща, Хар..ків;
В       діл..ниця, нен..ці, їдал..ня;
Г       гір..кий, Гор..кий, пол..ський.
6.         Установіть відповідність між частинами фразеологізмів.
1        гордіїв                                    А горб
2        дамоклів                                Б ковчег
  3        прометеїв                             В меч
  4        ноїв                                        Г вузол
                                                           Д вогонь

7. Укажіть речення з фразеологізмом:
А          Мої дні течуть тепер серед степу… (М. Коцюбинський).
Б          До місяця рукою подати… (М. Литвин)
В          Ще сонячні промені сплять — Досвітні вогні вже горять (Леся Українка).
Г          Ой у лузі червона калина похилилася (Народна творчість).
8.         Поширеним є речення:
А          Тетяно, будь відвертою.
Б          Іванко, мабуть, заснув.
В          Мені радісно.
Г          Таємниці білими нитками шиті.
9. Апостроф уживається в усіх словах у рядку:
А       м..ята, мавп..ячий, в..юн;
Б       роз..яснити, п..єдестал, б..юро;
В       пам..ять, комп..ютер, м..язи;
Г       ін..єкція, зів..ялий, св..ято.

10. Синонімами є слова в рядку:
А       свіжий, ранній, пухкий;
Б       багатобарвний, барвистий, кольористий;
В       байдужий, нецікавий, сторонній;
Г       м’який, білий, пухнастий.
11. Префікс при- слід писати в усіх словах у рядку:
А       пр..пишний, пр..йти, пр..йменник;
Б       пр..єднання, пр..сісти, пр..мусити;
В       пр..чепити, пр..багатий, пр..лягти;
Г       пр..їхати, пр..міський, пр..добрий.
12. Що означає фразеологізм «як кіт наплакав»?
А       дуже багато;
Б       дуже швидко;
В       дуже мало;
Г       лити сльози.
13. До якого типу мовлення належить наведений уривок тексту?
Ліс ще дрімає в передранішній тиші. Непорушно стоять дерева, загорнені в сутінь, рясно вкриті краплистою росою. Тихо навкруги, мертво… (М. Коцюбинський).
А       розповідь;
Б       опис;
В       роздум;
Г       розповідь з елементами роздуму.
14. Префікс с- мають усі слова в рядку:
А       ..питати, ..шити, ..фотографувати;
Б       ..чесати, ..гуртувати, ..бігати;
В       ..пекти, ..трусити, ..кривдити;
Г       ..танцювати, ..чистити, ..тримати.
15. Укажіть рядок слів, які не можна перенести з рядка в рядок:
А       меч, паста, заєць;
Б       олія, гімн, око;
В       нора, тінь, сіль;
Г       міст, місто, смак.
16. Яким членом речення є виділене слово?
Ласкаве слово — що весняний день.
А       підметом;
Б       присудком;
В       додатком;
Г       означенням.
17. З подвоєними літерами пишемо всі слова в рядку:
А       зран..я, безсмерт..я, пісен..ий;
Б       блажен..ий, швидкоплин..ий, осін..ій;
В       склян..ий, юн..ат, без..убий;
Г       спросон..я, лист..я, кам’ян..ий.
18. Букву е слід поставити замість пропусків в усіх словах рядка:
А       в..селий, д..рев’яний, в..сокий;
Б       пр..летіти, пр..звище, мар..во;
В       пр..красний, с..льський, д..тина;
Г       в..ликий, пр..мудрий, кол..со.

19. НЕправильно розставлено розділові знаки в реченні:
А       Максим Рильський закликав: «Як парость виноградної лози, плекайте мову!»
Б       «Книги для мене необхідні, як хліб насущний», — говорив Т. Шевченко.
В       «У слова немає крил, але воно літає»: говорить узбецьке прислів’я.
Г       «Можна вибрать друга і по духу брата, та не можна рідну матір вибирати», — писав В. Симоненко.
20. Синоніми — це слова, що:
А       мають однакову форму, але різне значення;
Б       близькі за значенням, але різні за формою;
В       протилежні за значенням;
Г       вживають жителі певної місцевості.      
21. Яким членом речення є виділене слово?
     Осінь зачаровує мене завжди.
А       підметом;
Б       означенням;
В       обставиною;
Г       додатком.
22. Наголошеним є перший склад в усіх словах у рядку:
А       олень, вимова, сани;
Б       приятель, донька, камінь;
В       читання, випадок, розмір;
Г       спина, ненавидіти, новий.
23. У якому слові на місці виділеного звука слід писати літеру г?
А       ле[х]кий;
Б       во[ґ]зал;
В       е[ґ]замен;
Г       рю[ґ] зак.
24. Для якого стилю мовлення характерним є вживання слів: ранкова сльоза, світанковий розмай, тихий вечір?
А       розмовного;
Б       художнього;
В       наукового;
Г       публіцистичного.


15.05.20р.
Повторення вивченого про складне речення.
Позначте цифрами: 1 — просте речення; 2 — складне речення.
Настав теплий ранок, дихає свіжістю земля.
Кленовий листочок покружляв у повітрі й упав у калюжу.
У лісі сльозяться крихітні струмки, розквітає кожна квітка.
За селом починався гай, і вузенька стежка вела через нього.
За багато віків Київ пережив і побачив немало.
З року в рік Київ прикрашається новими будинками, парками, проспектами.

Злетіла пташка високо, а людина ходить тільки по землі.

Пояснювальний диктант
► Запишіть текст. Поясніть орфограми та розділові знаки. Під кресліть однорідні члени речення, граматичні основи у склад них реченнях.
Україна… В цьому слові — музика смутку й жалю. Україна — країна, де найбільше люблять волю. Країна гарячої любові до на роду. Українці вели героїчну боротьбу за волю.
Україна — це тихі води і ясні зорі, зелені сади, білі хати, лани золотої пшениці.
Україна — розкішний вінок із рути і барвінку, що над ним сві тять заплакані золоті зорі (За С. Васильченком).



12.05.20р.
https://www.youtube.com/watch?v=gyC5ii6XKvw

https://www.youtube.com/watch?v=3r5CxAmBSzg

Наведіть приклади речень із прямою мовою за поданими схемами (письмово).
«П? — а.—П!»
«П,— а,— п».
А: «П?!»

Поясніть розділові знаки в реченнях.
Я подумав тоді: «Тіні коротшають так само непомітно, як і людське життя». (Гр. Тютюнник)
«Ніщо так не красить людину, як натхнення» — подумала Яро­слава. (О. Гончар)
«Все, все ми віддаємо тобі, Батьківщино,— промовив він раптом якимсь дивним голосом ні до кого.— Все! Навіть серця». (О. Гончар­)

Визначте орфограми в словах, поясніть розділові знаки.
Покаже батько свому сину на срібне марево у далині і скаже: «Он земля твого народу! Борись і добувайся Батьківщини». (Леся Українка) Повідають мудрі люди: «Прибудь, розум, щастя буде!» (І. Франко) «Слухай, козаче,— говорить дівчина,— як одно сонце у неба святого, так і ти один у мене». Мене питають: «Ти чого мовчиш? Чого задуманий, зажурений сидиш?» (В. Грінчак)

08.05.20р.
(переглятути посилання)

https://www.youtube.com/watch?v=HiCK2ScKLJo
(переглянути посилання)

Скласти діалог на тему "Дистанційне навчання"


05.05.20р.
Опрацювати рубрику  "Пригадаймо"  і "Запам'ятаймо" ст.241 підручника.
Виконати вправу 573.
Повторити вивчений матеріал. Підготуватися до підсумкової (річної) контрольної роботи.

04.05.20р.
(переглянути посилання)

28.04.20р.
Опрацювати теоретичний матеріал підручника на ст.195.
Виконати вправи підручника 487, 488, 490, 492.
(переглянути посилання)


27.04.20р.
Відомості з синтаксису і  пунктуації
(Речення з однорідними членами.
Звертання. Вставні слова)

І варіант
ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ З ОДНИМ ВАРІАНТОМ ВІДПОВІДІ

1.        Члени речення, які відповідають на однакове питання, виконують однакову синтаксичну роль, мають одне слово, з яким повязані,  – це …
А звертання  
Б вставні слова 
В однорідні члени речення
2.        У якому реченні є однорідні члени речення?
А Дрібні дощики восени зовсім не схожі на літні грози.
Б  Труд оживляє гори й води…
В Далеко чути гучні звуки.
3.        При однорідних членах речення може бути
А звертання 
Б узагальнювальне слово
В вставні слова
4.        У якому реченні пропущено двокрапку при узагальнювальному слові?
А У червні садок прикрашали барвисті квіти півонії, півники, ромашки, маки.
Б І на вулицях, і обабіч дороги до заводу росли клени й каштани.
В По узліссях ростуть червоноголові підосичники, зеленуваті й рожеві сироїжки…                
5.           5.   У якому реченні однорідні члени речення є підметами?
А Іван Петрович Котляревський народився і творив у Полтаві.
Б Його «Енеїда» і «Наталка Полтавка» досі полонять читача іскрометним гумором.
В Із Полтавою повязане життя Панаса Мирного і Юрія Кондратюка.

6.               6У якому реченні поставлено зайвий розділовий знак?
А Київ, Черкаси, Запоріжжя,  Херсон  розташовані на берегах Дніпра.
Б Улітку ми відвідали Київ, і Миколаїв.
В Суми розташовані на берегах Псла і Сумки.
7.    У якому рядку до поданої групи слів можна дібрати спільну назву (узагальнювальне слово) ДЕРЕВА?
А Десна, Дніпро, Рось, Сула
Б Верба, дуб, каштан, клен, липа
В Маслюк, опеньок, сироїжка, підберезник
8.    Звертання – це…
А слово чи сполучення слів, що виражає ставлення мовця до висловлюваного.
Б слово чи сполучення слів, що називає того, до кого звертаються.
В слово чи сполучення слів, що виражає ставлення мовця до висловлюваного і називає того, до кого звертаються.
9.    У якому реченні є поширене звертання?
А Вийди, вийди, сонечко, на дідове полечко!
Б Молодий козаче, чого зажурився?
   В Колиш мене, бабко, колиш…
10.    У якому реченні після звертання, що стоїть на початку речення, треба поставити знак оклику?
А Соловейку мене полонила твоя душевна пісня.
Б Любі друзі Запрошуємо взяти участь у щорічній благодійній акції «Подаруй книгу бібліотеці».
В Мамо моя дорогенька  я тебе дуже-дуже люблю.
11.    Чи є вставні слова членами речення?
А Вставні слова не є членами речення.
Б Вставні слова є лише підметами.
В Усі вставні слова є членами речення.
12.    У якому реченні вставне слово виражає НЕВПЕВНЕНІСТЬ?
А На щастя, мої мрії здійснилися!
Б Сад, напевно, буде гарно цвісти.
В Зупиніться, будь ласка.


ІІ варіант
ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ З ОДНИМ ВАРІАНТОМ ВІДПОВІДІ
1.        Члени речення, які відповідають на однакове питання, виконують однакову синтаксичну роль, мають одне слово, з яким повязані, – це …
А однорідні члени речення
Б вставні слова 
В звертання
2.              У якому реченні немає однорідних членів  речення?
А Дрібні, прохолодні  дощики восени зовсім не схожі на літні грози.
Б  Далеко чути гучні звуки.
В Труд оживляє гори й води…
3.        Узагальнювальне слово може бути
А при однорідних членах речення 
Б при звертаннях 
В при вставних словах
4.        У якому реченні пропущено кому при однорідних членах?
А По узліссях ростуть червоноголові підосичники, зеленуваті й рожеві сироїжки…
Б І на вулицях  і обабіч дороги до заводу росли клени й каштани.
В У червні садок прикрашали барвисті квіти півонії, півники, ромашки, маки.
5.            5.У якому реченні однорідні члени речення є присудками?
А Його «Енеїда» і «Наталка Полтавка» досі полонять читача іскрометним гумором.
Б Із Полтавою повязане життя Панаса Мирного і Юрія Кондратюка.
В Іван Петрович Котляревський народився і творив у Полтаві.

6.            6.  У якому реченні поставлено зайву кому?
А Улітку ми відвідали Київ і Миколаїв.
Б Київ, Черкаси, Запоріжжя,  Херсон  розташовані на берегах Дніпра.
В Суми розташовані на берегах Псла,  і Сумки.
7.    У якому рядку до поданової групи слів можна дібрати спільну назву (узагальнювальне слово) ГРИБИ?
А Десна, Дніпро, Рось, Сула
Б Верба, дуб, каштан, клен, липа
В Маслюк, опеньок, сироїжка, підберезник
8.    Звертання – це…
А слово чи сполучення слів, що виражає ставлення мовця до висловлюваного і  називає того, до кого звертаються.
Б слово чи сполучення слів, що називає того, до кого звертаються.
В слово чи сполучення слів, що виражає ставлення мовця до висловлюваного.
9.    У якому реченні є непоширене звертання?
А Вийди, вийди, ясне сонечко, на дідове полечко!
Б Молодий козаче, чого зажурився?
   В Колиш мене, бабко, колиш…
10.    У якому реченні після непоширеного  звертання, що стоїть на початку речення, треба поставити кому?
А Соловейку мене полонила твоя душевна пісня.
Б Любі друзі Запрошуємо взяти участь у щорічній благодійній акції «Подаруй книгу бібліотеці».
В Мамо моя дорогенька  я тебе дуже-дуже люблю.
11.    Чи є вставні слова і звертання  членами речення?
А Вставні слова і звертання не є членами речення.
Б Вставні слова і звертання є лише підметами та присудками.
В Усі вставні слова і звертання є членами речення.
12.    У якому реченні вставне слово виражає ВВІЧЛИВІСТЬ?
А На щастя, мої мрії здійснилися!
Б Сад, напевно, буде гарно цвісти.
В Зупиніться, будь ласка.



24.04.20р.
Повторити теоретичний матеріал підручника про однорідні члени речення, звертання, вставні слова. Виконати вправи 482, 483 (усно).

 Тренувальні вправи.
1. Запишіть речення. Однорідні члени речення підкресліть, узагальнюючі слова візьміть в рамку. Поясніть вживання розділових знаків.

Усе у плині, русі, осіянні: дерева й квіти, води і лани. (О. Довгий) Вулиці, півні, собаки, люди — все веселим видалось мені. (М. Рильський) У гущавині молодого гілля ціла орда усякої пташні завелася: чижі, кропив’янки, горлиці. (Панас Мирний) Всяке птаство, як-от: деркачів, перепілок, куликів, курочок — можна було викосити косою в траві. (О. Довженко) І цвіт, і грім, і дощ, і град — я серцем спраглим все приемлю. (Л. Дмитерко) У пісні все, усе вернути можна: і юність, і дитинства дальні дні. (В. Сосюра)

2. На місці крапок поставте потрібне за змістом узагальнююче слово з довідки.

Лози, кручі, ліс — ... блищить і сяє на сонці. Я часто спав...: в житті, в просі, в ячмені й горосі на печі. (О. Довженко) Весь степ, і лиман, і озеро, і море — ... закуталось в якийсь чарівний світ. ... змішалось в одну мить і злилось докупи: і земля, і море. На вершечку стрілецької гори і в долинах — ... уже панувала тиша. (І. Нечуй-Левицький) Колір рибок буває ...: червоний, оранжевий, рожевий, фіолетовий, білий. Озеро кишіло ...: окунями, щукою, судаком. Водорості, лишайники, гриби, корінці, трава, листя — ... може бути здобиччю мисливців за рослинами. (За кн. В. Сабунаєва «Цікава зоологія»)


Довідка: все, у насінні, скрізь, все, найрізноманітніший, все, хижаками, все.


21.04.20р.
Повторити теоретичний матеріал підручника на ст. 245. Виконати вправи 580 (письмово), 579 (усно).
17.04.20р.

Опрацювати теоретичний матеріал підручника на ст.244-247. Написати лист-привітання бабусі зі святом Великодня. Використовуйте звертання, вставні слова.   

14.04.20р.

З вами, безперечно, траплялися найрізноманітніші пригоди: повчальні, веселі, сумні, небезпечні, неймовірні. І вам, напевно, хочеться поділитися тим, що відбулося. Отже, відчуйте себе майстрами слова.

Напишіть невеличкий твір, (7-10 речень) про цікавий випадок зі шкільного життя, використовуючи в ньому вставні слова. 

Структура твору-оповідання

Вступ. Основна частина. Закінчення.- коли і де відбувається подія;- докладна розповідь, враження про подію, побачене, характеристика;- побажання чи зауваження.


13.04.20р.
Повторити теоретичний матеріалпідручника ст.191-192. Виконати вправу 480. Прочитати рубрику "Це цікаво"ст.193.
Лінгвістичне дослідження
► Проаналізуйте наведені речення. Заповніть праву колонку таб­лиці, вписавши значення вставного слова.
Здається, погода обіцяє бути теплою

Усі шкільні предмети, без сумніву, дуже важливі

На диво, я швидко виконав усі домашні завдання

За свідченням вчених, людство наближається до екологічної кризи

Він, як завжди, запізнився

Отже, ми повинні вчити усі уроки

Посміхайтеся, будь ласка

Але, між нами кажучи, мова — це найголовні­ший шкільний предмет


►  Зробіть висновок про те, де можуть стояти в реченні вставні слова і що вони можуть означати.
Творча робота
► Доповніть указаний текст вставними словами. Запишіть, роз­ставляючи розділові знаки.
СИНИЦЯ
Цю пташку зустрінеш ... у місті і в селі. Зимою вона ... приле­тить до вікна. Постукає дзьобиком нагадає про себе. Діти нагодуйте менеї
Зате влітку синиць не видно. Весь літній день вони ... у справах, їм треба ... нагодувати своїх діточок. Ось і вються пташки від гнізда до яблуні гусениць збирають.
     Синтаксичний розбір речення
► Зробіть синтаксичний розбір речення.
      Сонечко, ти, можливо, зігрієш нас у цей зимовий прохолодний час.

Рефлексія
► Заповніть таблицю, оцінивши свої знання з теми.
Назва теми
Усе розумію і вмію
Знаю теоретич­но, але допус­каю помилки
Не все розумію
Однорідні члени



Звертання



Вставні слова




10.04.20р. 
Опрацювати теоретичний матеріал підручника ст.191-192. Виконати вправу 478.
(переглянути урок, записати в зошити подані вправи та підкреслити вставні слова і словосполучення)

07.04.-08.04.20р. 
(перегляньте посилання та виконайте запропоновані у відеоуроці завдання)
Виконати вправи підручника 467, 468, 470.

06. 04. 20р.
https://www.youtube.com/watch?v=rqEoIl1M1D4
(переглянути посилання)
Записати речення з відеоуроку в зошити.
Опрацюйте параграф підручника, виконати вправи 456, 457, 461, 463. 


Дамашнє завдання: 12.03.-20.03. Повторити §38-41  впр.399, 408, 414. Вправа 429 – підкреслити головні і другорядні члени речення.
23.03.-27.03.§42, впр. 444, 445, 449, 451, 453. Опрац. §60  Написати твір-роздум на одну із тем «Чого не можна купити за гроші», «Чому потрібно берегти природу». П.41 впр.433, 434,437,438, 439, 440, 441, 443.




https://www.youtube.com/watch?v=lhFA5Bm7asQ&fbclid=IwAR0N6P4hd7k3rRonfLTAwGuXU9vZOIPECVFD1V2LjT4Jh1xDUiPVpNAakoc

Комментариев нет:

Отправить комментарий

Дорогі діти, на цій сторінці короткі роз'яснення, де шукати матеріали для дистанційного навчання, як їх виконувати. Пам'ятаєте д...