29.05.2020
Підсумковий урок
26.05-27.05-28.05.2020
Повторення. Речення з відокремленими членами
Доповни речення з відокремленими членами необхідними розділовими знаками.
1 Над луками залитими квітневою повінню холонув оранжевий вечір.
2 Посліплені в морі капітани не сходили Марії з голови.
3 Одягнена в батьків кожух Марія не боялася холоду і впевнено ступила через поріг.
4 То сполошена несподіваною перервою у грі бігла сюди ворожа команда.
5 В голосі вартового бринять людяні нотки теплі співчутливі.
6 На пляжах купинням зачорніли викинуті прибоєм морські водорості.
7 Оточений приятелями стояв веселий як завжди з кухлем пінявого пива в руці.
8 Ваш написаний від руки лист лежав переді мною. Мабуть не минула для нього безкарно ота взята без дозволу яхта.
9 Батько сидів з веслом на кормі веселий і дужий.
10 За бабою стояла Мелашка в білій сорочці в червоній новій хустці з зеленими та синіми квітами в зеленій ситцевій рясній спідниці.
11. Ягель або оленячий мох росте переважно у холодній тундрі.
12. У Карпатах багато вічнозелених дерев зокрема смерек.
13. Інфузорія тобто туфелька є представником одноклітинних мікроорганізмів типу найпростіших.
14. Ось вони рідні озера та луки в синім добрі солов’їних ночей.
15. Гостював саме того літа в учителів брат учительки Докії Петрівни художник.
16. Зрошений вітром ковиль сріблясто хвилювався довкола.
17. Переляканий без шапки запорошений снігом мчався Василько назустріч холодному вітрові.
18. Причаївшись у малині за смородиною я слухав бабині молитви як заворожений.
19. Ліг горілиць на возі заклавши руки під голову і слухав ніч.
20. Перезирнувшись вони зайшли і знову притихли неподалік дверей.
21. Читаю п’єсу і звертаючи увагу на ремарки занотовую їх.
22. Вона сиділа замислившись.
23. Високо - високо в небі в прозорому надхмар’ї виблискували у променях сонця дніпровські чайки.
24. Вони звернувши зі стежки йдуть кудись у відкритий степ у глибину острова.
25. Під хатою на широкій старовинній призьбі пообтиканій трухлими кілочками сидить дід Христоня.
Виконай тестові завдання
20.05-21.05-22.05.2020
Повторення. Речення із вставними
і вставленими конструкціями
Повтори, які слова та словосполучення називаються вставними.
Дуже подібними до вставних є вставлені конструкції, але, на відміну від перших, вставлені слова, словосполучення і речення не виражають ставлення мовця до висловленої думки, не містять оцінки повідомлення, вказівки на його джерело, на зв’язок з іншим повідомленням. Вони вносять в основне речення додаткові відомості, супровідні зауваження, уточнення, пояснення, поправки тощо: Діти щойно — вона це добре пам’ятала! — були тут поруч.
Вставлені речення приєднуються до основного речення без сполучників або за допомогою сполучників і сполучних слів. На письмі виділяються комами, тире і дужками:
Звали нашого діда, як я вже потім довідався, Семеном.
1. Робота з картками
Картка № 1
Запиши речення, розставляючи розділові знаки.
В ім'я миру і злагоди народів я певен кожний із нас не пошкодує віддати всі найкращі сили своєї душі. Полювання як ви потім побачите потребує чимало часу. Видно він дуже скучав за українською мовою.
Картка № 2
Поясни суть помилки в поданих реченнях. Запиши правильно.
Я вибачаюсь, чи можна мені присісти тут?
Я, на щастя, захворів, і тому пропустив уроки.
Ви, безсумнівно, пробачите мої витівки.
Картка № З
Склади три речення з вставними словами на тему дистанційного навчання.
2. Відновлення речень зі вставними словами і реченнями у зв’язному висловлюванні
Прочитай. Уведи в текст вставні слова і речення, подані в довідці. Записши відновлений текст, розставивши потрібні розділові знаки.
Марс удвічі менший від Землі. Тривалість доби там приблизно така ж, як і на Землі. Майже так само … змінюються пори року. Однак клімат на Марсі набагато суворіший. І справа тут не тільки в тому, що Марс приблизно в півтора рази далі від Сонця, ніж Земля, а одержує від нього значно менше світла й тепла. Марсіанська атмосфера дуже розріджена, прозора, вона погано затримує тепло.
Уявімо, що за таких кліматичних умов ми подорожуємо по Марсу. Якби навіть можна було вільно дихати розрідженим марсіанським повітрям … то й тоді нам довелося б одягти скафандри чи спеціальні утеплені костюми, як це роблять … полярники.
Довідка: отже; як уже зазначалося; насправді ж учені заперечують цю можливість; наприклад.
Уяви, що ти підприємець, який виготовляє канцелярські прилади. Ти знаєш, що у нас працює підприємство, яке теж випускає канцелярські товари, що купують мешканці нашого й інших сіл. Що тобі необхідно зробити, щоб населення купувало твою продукцію? Так, розрекламувати її!
Завдання
Створи рекламу. Пам'ятай! Реклама повинна бути стислою, чіткою, влучною.
14.05-15.05-19.05.2020
Повторення. Речення з однорідними членами і звертаннями
Пригадай!
Члени речення, які стосуються того самого слова в реченні та відповідають на те саме питання, називаються однорідними: Цвіте малина, смородина, тютюн, квасоля.
Однорідні члени речення рівноправні між собою і незалежні одне від одного, вони з’єднуються сурядним зв’язком. Однорідними можуть бути і головні (підмет і присудок), і другорядні (додатки, означення, обставини) члени речення.
Однорідні члени речення бувають непоширені (виражені одним повнозначним словом) і поширені (виражені групою слів). Наприклад: Понад ставком росли верби, осокори, кущі верболозу, густий очерет.
Узагальнювальні слова в реченнях з однорідними членами є тими самими членами речення, що й однорідні члени, які вони узагальнюють.
Однорідні члени речення поєднуються між собою безсполучниковим, сполучниковим і змішаним зв’язком.
Між однорідними членами ставлять коми. Не ставиться кома між двома однорідними членами речення, якщо вони з’єднані одиничними сполучниками і(й), та(і), або, чи: Старий батько сидить коло хати та вчить внука маленького чолом оддавати.
Тренувальні вправи
1. Запиши речення. Підкресли однорідні члени і слово, до якого вони належать.
Ні долі, ні волі у мене нема, зосталася тільки надія одна. Моє щастя, і ніжність, і гнів я у пісні хотів зберегти. Буду я навчатись мови золотої у трави-веснянки, у гори крутої, в потічка веселого, що постане річкою, в пагінця зеленого, що зросте смерічкою. А по дашку прозорої веранди ходили то дощі, то голуби. Митець думає не тільки розумом, а й серцем. У лузі було чути веселий щебет пташок, кумкання жаб.
2. Спиши речення, вставляючи сполучники. Визнач, якими частинами мови виражені однорідні члени речення.
Шумить, ... шепче, ... тривожить зрадливий дощ із-за кутка. Силуети гір ... випливали, ... ховалися за сіткою весняного дощу. Спадає сніг повільно ... терпеливо. Біліють крила ниви ... душі. ... слави здобути, ... живим бути. ... ... сором, ... ... гнів опанував його серце? Селяни знають, ... не королі, що є Енциклопедія Землі. Се був страшний, безтямно смілий ... кровожадний войовник, Бурунда-бегадир, суперник у славі з Кайданом.
Довідка: і, і; то ... то; й, і; або ... або; чи то ... чи то; а; і.
3. Використовуючи подані слова, склади у зазначеному стилі речення з однорідними членами.
У науковому стилі: Математика, фізика, хімія. Синтаксис, пунктуація, морфологія. Кальцій, кисень, водень.
У художньому стилі: Степи, ліси, долини. Снігурі, білки, зайці. Калина, верба, тополя.
Повтори!
Звертання – це слово або словосполучення, що називає особу, предмет, до яких звернена мова.
Основна функція – привертати увагу того, до кого звертаються.
В ролі звертань часто вживаються імена, прізвища, назви осіб за спорідненістю.
Звертання виражене іменником в кличному відмінку, прикметником, словосполученням.
За будовою звертання поділяються на поширені і непоширені.
Непоширені – одне слово, поширені – два і більше.
Риторичні звертання - це звертання, що не потребують відповіді.
У реченні звертання не виконує синтаксичної ролі.
Речення, в якому є звертання, ускладнене.
Звертання завжди виділяються розділовими знаками.
Завдання
1. Запиши речення, утворивши звертання від підметів.
1)Учні завжди свідомо дотримуються правил спілкування.
2) Не тільки для розваг, а й для розвитку використовує молодь соціальні мережі.
3)Друзі зажди привітно вітаються й цікавляться справами.
4)У любові до рідної землі зростає покоління молоде.
2. Постав подані імена у Кл. в. і запиши.
1) Володя, Катя, Василь, Андрій ( -ю).
2) Микола, Вероніка, Галина, Саша ( -о ).
3) Вікторія, Анастасія, Надія, Софія ( -є).
4) Марко, Вадик, Василько, Сергійко ( -у).
5) Даніїл,Назар, Кирил,Максим ( -е).
3. Запиши поданий уривок, розставляючи потрібні розділові знаки. Продовж висловлювання (3-5 речень), зберігаючи стиль.
Уклін тобі мій сердечний краю моя зірко ясна прекрасна у своїм звабнім тремтінні моя мамина вишиванко мережана диво-квітками у веселковім вінку моя мудросте батьківська напоєна святою любов’ю до тебе...
13.05.2020
Повторення. Односкладні речення.
Повні й неповні речення
Пригадай!
В односкладних реченнях граматична основа складається з одного головного члена (підмета або присудка), другий головний член речення не потрібен, оскільки зміст речення й так зрозумілий.
Односкладні речення, як і двоскладні, можуть бути непоширеними й поширеними.
Односкладними означено-особовими називають такі речення, у яких головний член вказує на те, що дія виконується або виконуватиметься певним предметом, особою.
Безособові речення поширені в розмовному, художньому та науковому стилях.
Називними називаються односкладні речення, у яких головний член речення стверджує наявність предметів чи явищ.
За допомогою односкладних речень можна передати думки, почуття, відтінки почуттів та емоцій, які неможливо передати двоскладними реченнями.
Неповними називаються такі речення, у яких пропущений один або кілька членів і їх можна відтворити: з попередніх речень, з наступного речення, зі змісту самого неповного речення, із ситуації мовлення.
Завдання
Спиши подані речення в такому порядку: означено-особові, неозначено-особові, узагальнено-особові; називні. Підкресли у них головні члени речення.
1.Жити буду! 2.День… Зоря… 3.Не берися не за своє діло. 4.Треба любити людину. 5.Зрябілий пагорб. Всохлі небеса. Ячмінь. Маслини. Ящірка. Ожина. 6.Поховали громадою як слід, по закону. 7.В лісі, в горах, на морі вивіри повороти… 8.Не лізь у горох, то не скажеш «ох». 9.До ночі визоріло. Йдеться на мороз. 10.Натягнула старомодне пальто, взяла на голову капелюшок, махнула Андрієві рукою і пішла.
За поданим початком і кінцем склади твір-мініатюру (7–10 речень) у художньому стилі, використовуючи односкладні та неповні речення.
РІДНА СТОРОНА
Проїхавши бором, станеш підніматися на високу гору…
Слухаєш не наслухаєшся, як не наслухається мати своєї дитини, бо та мова солодша для неї від медової речі найрозумнішої людини.
12.05.2020
Контрольне аудіювання
Прослухай текст аудіювання у групі класу.
Виконай тестові завдання.
1.
Міцно прив’язують наші серця до рідної домівки
а) наші хати;
б) наші городи;
в) квіти;
г) батьки.
2.
Квіти на рукавах сорочки оберігають від
а) хвороби, злого ока;
б) заздрісних людей;
в) цікавих людей;
г) хитрих людей.
3.
Вінок – це не просто краса, а
а) ціла наука;
б) витвір дівочих рук;
в) цілитель душ;
г) „знахар душі”.
4. Найпочесніше місце у вінку належало
а) мальві;
б) безсмертнику;
в) деревію;
г) ромашці.
5.
Хміль символізує
а) допитливість;
б) шану до батьків;
в) гнучкість розуму;
г) веселу вдачу.
6.
Символом здоров'я є
а) любисток;
б) мак;
в) чорнобривці;
г) безсмертник.
7.
В українського народу є три свята, на які освячують квіти
а) Великдень, Івана Купала, Різдво Христове;
б) Івана Купала, Маковія, Катерини;
в) Петра і Павла, Маковія, Трійця;
г) Івана Купала, Маковія, Трійця.
8. Клечання сиоляни розвішували
8. Клечання сиоляни розвішували
а) на Петра і Павла;
б) на Катерини;
в) на Великдень;
г) на Трійцю.
9.
Квітами надії в народі вважають
а) проліски;
б) підсніжники;
в) первоцвіт;
г) цвіт папороті.
10.
Цей текст належить до такого стилю
а) публіцистичного;
б) наукового;
в) розмовного;
г) художнього.
11.
Заголовок тексту виражає
а) ідею;
б) тему;
в) тему й ідею;
г) проблеметику.
12.
Рядки пісні „Топчу, топчу ряст, Бог здоров'я дасть” належать
а) до чумацьких пісень;
б) жартівливих;
в) календарно-обрядових;
г) родинно-побутових.
Результат відправ у вайбер 0966421520.
08.05.2020
Контрольна робота №8
Речення з відокремленими членами
Тестування
Пройди тест:
06.05-07.05.2020
Речення з відокремленими членами.
Систематизація вивченого
Пригадай!
Завдання
- Віднови й запиши текст, уставляючи з довідки потрібні за змістом відокремлені члени.
З моря вставала рожева зоря, … . Згодом золоте сонце, … , послало свій промінь під небо на білі хмарки й затопило їх рожевим кольором із золотими розводами. Весело глянули ті хмарки в блакитне море, … , і не можна було пізнати тепер, де море, а де небо. Нарешті з морської пелени виникло й саме сонечко. З півночі дихнув вітерець і, … , погнав їх туди, … .
Довідка: як у люстро; не виникнувши ще з моря; на схід сонця; розмальовуючи його безкраю просторінь привабливими кольорами; понадимавши на чайках вітрила.
Запиши висловлювання, розставляючи потрібні розділові знаки. Знайди відокремлені члени, підкресли їх.
В історії кожного народу є пам’ятні події прив’язані до певних географічних місць. Через них ті місця події дати висвічуються нащадкам сива давнина пізнається ними власна далека й близька історія. Звідти з правічних часів і з недавніх століть долинає відгомін життя й боротьби наших предків. Знані й невідомі давні події Київської Русі немов глибинні живлющі джерела напоїли наснажили героїчним духом легенди й богатирські поеми-билини. Від них і нині свідомість сповнюється почуттям захоплення від донесених із давніх віків реальних картин буйної природи краси рідної землі. А брали від неї все потрібне для свого існування і хліб і м’ясо і рибу і мед. І співали прославляючи свою працю.
Подані речення ускладни відокремленими членами.
1. Відокремленим означенням: Наше життя — це своєрідний храм … .
2. Відокремленою прикладкою: Ім’я Валерія Лобановського … відоме сьогодні всій Україні.
3. Відокремленим додатком: В Інтернеті представлено безліч сайтів … .
4. Відокремленою обставиною: Наша дорога вела просто на південь … .
Підготуйся до контрольної роботи (повтори тему "Речення з відокремленими членами").
30.04-05.05.2020
Розділові знаки при відокремлених членах речення
Опрацюй матеріал відеоуроку:
Завдання
1. Розподільний диктант.
Запиши речення у такому порядку:
1) з відокремленими означеннями;
2) з відокремленими прикладками;
3) з відокремленими додатками;
4) з відокремленими обставинами;
5) з уточнюючими членами речення.
Обплетений вітрами ранок шугне, мов циганя, з води й піску і голосно кричить з нестями, обсмалений і молодий. Під нами прокидався туман, а над нами падало листя — золоті сльози осені. Луги, струшуючи срібну росу, розляглися співами своїх соловейків, голосним куванням сивих зозуль. Окрім гри на сопілці, Хома Провора дуже любив і пісні. Там, на березі, гуляли інколи великі птахи — журавлі і чаплі.
2. Прочитай речення, дотримуючись відповідної інтонації. Визнач та відокрем розділовими знаками уточнювальні члени.
1. Коло діда на старому яблуневому пні сидів його давній товариш і побратим Григорій.
2. Згодом з розвитком промисловості господарської діяльності, вплив людини на природу стає все помітнішим, призводить до зміни флори.
3. Край шляху у долині догорає вогнище.
4. Там на зеленій лавці, обкладеній дерниною, сперши голову на руки, сидить білява панночка.
5. Шлях із Південної Африки туди й назад нараховує двадцять п’ять тисяч кілометрів.
6. Криниці священні для українців місця копали біля верби.
7. До Десни верст п’ять ґрунтової дороги хоч і дуже складної.
6. Криниці священні для українців місця копали біля верби.
7. До Десни верст п’ять ґрунтової дороги хоч і дуже складної.
29.04.2020
Контрольний диктант
Перейди за адресою:
Прослухай і запиши диктант (на листочку в лінію). Сфотографуй, надішли на перевірку у Viber на номер 0966421520. Текст диктанту збережи (поклади до зошита).
24.04-28.04.2020
Відокремлені уточнювальні члени речення
Повтори теоретичний матеріал, переглянувши відео:
Виконай завдання!
1. Запиши речення, розставляючи потрібні розділові знаки. Познач уточнювальні члени.
1. Саме тут на Київщині Емму Андієвську застала війна.
2. Недалеко той час, коли людина одержить у свої руки надзвичайне джерело сили атомну енергію.
3. Народився Олександр Потебня в Україні на Полтавщині.
4. Тут світло всюдисуще тобто божественне.
5. Стежка піднімалася ще вище на саму гору, під якою западав Чорний яр.
6. А так по-злодійськи зустрічатися не варто.
7. Над Сашком пролітало обличчя Чепіжного, воно швидко летіло туди у степи у яри за Буг до лиманів.
8. Це зараз на відстані кількох десятків літ пам’ять і зір малюють найбільш характерні картини тої пори.
9. Духовна культура зв’язана з матеріальною культурою міцними нитками хоч і невидимими.
10. Вони оті володарі посли купці поети лиш можуть наблизитися до трону, здаля покланятися.
2. Пошир речення уточнювальними членами. Розстав розділові знаки.
1. Директор проголосив промову і привітав переможців спортивних змагань.
2. Чумацький Шлях було видно неозброєним оком у нічному небі.
3. Київ мерехтів золотом своїх величних храмів.
4. Моя сестричка відмінно навчається.
5. Наша Батьківщина славиться цілим гроном видатних діячів.
3. Запиши текст, пошир його уточнювальними членами речення.
Лісове озеро стояло у найгустіших хащах. Оповите деревами і густими чагарниками, здається, відпочивало. Дзеркальна гладь води відбивала чарівну голубінь неба та білі хмаринки. Старі верби своїми вітами ніжно торкалися води. Усе навколо повнилося тишею та спокоєм. Легкий вітерець весело грався з маленькими хвильками, немов прагнучи наздогнати їх. Лише лісові мешканці, що приходили напитися водички, порушували спокій. Саме озерце наче вийшло із чарівної казки.
23.04.2020
Способи вираження уточнювальних слів і словосполучень, їх синтаксична роль
Приєднуйся до уроку онлайн:
https://www.youtube.com/watch?v=L49wU-aIqpo (для двох уроків)
Поміркуй!
Випиши з художньої літератури 7—8 речень, ускладнених відокремленими уточнювальними членами речення. Поміркуй!
Уточнювальні відокремлені компоненти займають позицію члена речення (обставини, додатка, прикладки), вступають в однобічний зв'язок із пояснювальним словом, уточнюючи, конкретизуючи його зміст. На письмi уточнювальнi члени речення вiдокремлюються переважно комами, iнодi — тире. Уточнювальними членами речення можуть бути:
1) пiдмети: Сухобрусовi дочки, Марта й Степанида, були малими дуже гарнi дiвчата
2) присудки: Хлопець за два роки змiнився, вирiс,
3) означення: Нiч була гаряча, жнив'яна.
4) додатки: Нiхто ще так не описував наших лiсiв, ïхньоï багатоï флори, ïхнiх щедрот i краси.
5) прикладки: Коли ви менi, старому батьковi, не ймете вiри, то я запишу на паперi.
6) обставини: Он там, на горбку, має бути весела батькiвська хата.
7) обставини, вираженi прислiвниками та iменниками в непрямих вiдмiнках iз прийменниками або без них: Старий батько з бiлим внуком на руках шукав чогось гострим оком там, внизу.
8) уточнювальнi означення до обставин мiсця, часу, неузгоджених означень, пря мих додаткiв: За круглим, чорного дерева, столом сидiли сухорлявий i жовчний князь Ярема Вишневецький, Стефан Потоцький.
Комою відокремлюються:
1) означення, що уточнюють попередні означення: Море сине, аж чорне, тільки білою піною б'є об берег.
Уточнювальні означення можуть відокремлюватися також тире: У неї в хаті завелось багато всяких вузликів із насінням -великих і малих - і раз у раз щось сушилося на вікнах.
2) обставини (місця, часу та ін.), виражені прислівниками або іменниками з прийменниками, що уточнюють попередні обставини (перед ними можна поставити слова а саме): Отут, в низенькій цій хатині, моя любов жила колись.
Часто відокремлення таких обставин залежить від бажання автора інтонаційно наголосити їх уточнювальний характер. Якщо такої інтонації немає, обставини комами не виділяються: Там далеко під горами смужкою блищить Дніпро.
3) уточнювальні члени речення, що приєднуються за допомогою слів або, тобто, себто, а саме, наприклад: Родичами польового жайворонка є посмітюха, або чубатий жайворонок, і джурбай, або степовий жайворонок.
4) уточнювальні члени речення, що приєднуються за допомогою слів навіть, зокрема, у тому числі, особливо: У деяких містах Японії, зокрема у місті Удзі, влаштовують свято проводів журавлів.
Спиши речення, розставляючи пропущені розділові знаки. Підкресли уточнювальні члени речення та слова, які вони уточнюють, відповідно до їхньої синтаксичної ролі.
1. Там межи високими вербами дзюрчить струмочок, і за струмком помежи кущами гадюкою в’ється на Шевченкову гору стежка.
2. Сонця на землі не було але вгорі у небі жайворонки були вже золотими.
3. Внизу десь під самими вікнами почувся гомін чужих голосів.
4. Їхали довго понад десять діб...
5. На околиці села біля самого байраку живе Йосип Вихор.
6. Хлопець досить успішно склав екзамени з усіх предметів у тому числі з української мови.
7. Тоді ми річку перейшли вузьку й зарослу ледве видну.
22.04.2020
Уточнювальні слова й словосполучення
Приєднуйся до уроку онлайн:
https://www.youtube.com/watch?v=L49wU-aIqpo (для двох уроків)
Відокремлений уточнювальний член речення | Уточнює, конкретизує, пояснює поняття, звужує його |
Буває поширеним і непоширеним | |
Види: означення, прикладка, обставина | |
В усному мовленні виділяється паузою відповідною уточнювальною інтонацією, а на письмі - розділовими знаками (комами або тире) |
Віднови й запиши текст, увівши з довідки опущені відокремлені члени речення.
Мені сьогодні щось не повелося з полюванням. Я був уже на своєму місці, ... , коли мої очі запримітили якийсь ледве відчутний рух між високими стеблами оситнягу. Я притьмом зняв з плеча рушницю й присів, ... . Прогримів постріл. Непорушна качка безсило занурила глибоко у воду голову, а коло неї безпорадно крутилися жовтенькі, пухнасті каченята, ... .
Мені було прикро, що я, ... , забив її і посиротив недолітків-чирят. Але нема чого робити. І я, ... , побрів підбирати свою здобич. Коли я став наближатися, каченята кинулись урозтіч, і тільки одне не знало чогось, куди йому кинутись. Я обережно, ... , взяв його. Проте маленька пташина, ... , виявилася завзятою і не хотіла без бою віддаватися. ... чирятко силкувалося дряпатися своїми маленькими ніжками, дзьобало тупим холоднуватим дзьобиком мого вказівного пальця, .... Та це не могло йому зарадити.
Надвечір я повернувся на село, щоб вечірнім пароплавом повернутись до Києва. На березі, ... , я вийняв чиря з сітки, щоб востаннє перед дорогою спробувати напоїти його. Я опустив руку з чирям у воду, але воно навіть не нахилилося до води (За Б. Антоненком-Давидовичем).
Довідка: не завдаючи мені ані найменшого болю; недалеко пристані; хлюпаючи чобітьми у мілкій воді; проти середини озера; тихо спускаючи пальцем запобіжника на бойовий удар; ця пухнаста кулька життя; перелякані громом мого пострілу; намагаючись не притиснути тендітні розпростерті крильця; не роздивившись; схоплене за тулуб.
17.04-21.04.2020
Поширена відокремлена обставина, виражена дієприслівниковим зворотом
Запам'ятай!
Відокремлюються комами обставини, виражені дієприслівниковим зворотом,незалежно від його місця в реченні: Жовте листя, тремтячи і коливаючись у повітрі, тихо раз по раз сідало на землю, вкриваючи її пишним золотим накриттям. Заплющивши очі, він піддався умові, що колисав душу.
1. Два чи більше дієприслівникових зворотів, з'єднаних між собою інтонацією або повторюваними сполучниками, на письмі один від одного відділяються комою: Хустину кинувши на плечі, надівши плаття весняне, берізка вибігла надвечір і жде чи вітру, чи мене.
2. Якщо дієприслівникові звороти з'єднані між собою неповторюваними єднальними чи розділовими сполучниками, то кома між ними не ставиться. Він устав разом із сонцем, довго кашляв, сидячи в солом'яній постелі і туго обіпнувшись рябою плащ-палаткою.
3. Якщо дієприслівниковий зворот стоїть після сполучника, то він відокремлюється комою: Він наближався й, кинувши гострий погляд з-під навислих рудих брів, підносив над землею кийок...
Тренувальні вправи
1. Запиши речення. Підкресли відокремлені обставини.
Не пізнавши отрути бджоли, не скуштуєш меду. Закрутив носом, переплутавши хрін із медом. Уміючи, печуть хліб і з каменю. Хоч мене й рано збудили, та я надолужив узуваючись. Така хата тепла, що потієш дрижачи. Втрачаючи свій по-царському дрімотний спокій, соняшники зненацька оживали. Золоте тарілля, здавалось, розігнавшись, летіло стрімголов назустріч одне одному і, з’єднавшись на мить, знову розліталось врізнобіч; а потім вільно сміялося, пустотливо погойдуючись, сяючи розімлілим золотом.
2. Спиши, утворюючи дієприслівники від дієслів, поданих у дужках. Постав необхідні розділові знаки.
Старий (спиратись) на палку сів на призьбі. (Привести) коняку в ліс я думав ще назбирати грибів. Сагайда (випростатись) між низькими деревами якусь мить стояв приголомшений.
3. Запиши текст, встав, де потрібно, розділові знаки.
Прийшла весна. Птахи повертаючись із далеких країв віталися з рідною землею. Усе навколо оживало цвіло буяло. Земля, що вчора виглядала білою пустелею, нині нагадувала казковий зелений килим увінчаний ранніми квітами.
Дерева укриваючись пишним цвітом мрійливо погойдували вітами. Весняне сонце зігріваючи весь простір кидало на землю ніжні промінці, що сріблом переливалися на хвилях маленького струмочка.
Усе навкруги наповнилося незвичайним духом відродження, оновлення. Природа, ніби повновода ріка життя, невпинно і стрімко розливалася розкішшю свого багатства, щедрості, краси.
Пройди тест:
ЦЕ ВАЖЛИВО! Скріншот результату надішли у Viber.
16.04.2020
Відокремлені обставини. Способи вираження поширених і непоширених відокремлених обставин
Подивися відеоурок і запам'ятай відомості про відокремлені обставини.
https://www.youtube.com/watch?v=zb55SsprVmg
Відредагуй речення.
1. Додивившись цікавий фільм, настав вечір.
2. Виступаючи на концерті, зал уважно слухав виконавця.
3. Біля води ростуть, нахилившись до неї, верби.
4. Побачивши маму, Оленка усміхнулася.
5. Вийшовши з машини, несподівано пішов дощ.
6. Прокинувшись від шуму, я побачив перед собою нашу собаку.
7. Під’їжджаючи до лісу, несподівано вискочив вовк.
Спиши речення, розставляючи пропущені розділові знаки. Підкресли відокремлені обставини.
1. Стомившись день схиливсь на плечі.
2. Спізнавши мову плакали німії, і раб стрічав надію в безнадії.
3. Горобці ганяючись один за одним шугали в гіллі й оббивали крильцями листя.
4. Славко лежав на вигрітій сонцем траві і спершись на лікті байдуже дивився в чисте поле.
5. Усяка пташечка радіючи співала.
6. Сікач незважаючи на свою чималу вагу і короткі ноги дуже швидко бігає.
7. Вона не звикла сидіти склавши руки.
15.04.2020
Відокремлення додатків зі словами крім, окрім, за винятком
Зістав речення, записані у двох колонках.
Не скажу нічого.
|
Не скажу нічого, крім правди.
|
Люблю всі пори року.
|
Люблю всі пори року, особливо літо.
|
Максим був жадібний.
|
На відміну від брата, Максим був жадібний.
|
Відокремлюємо додатки, виражені іменниками з прийменниками крім, окрім, опріч, замість, за винятком, зокрема, особливо, на відміну від та ін. Такі синтаксичні конструкції мають значення виключення, включення або заміщення одного предмета іншим. На письмі відокремлені додатки виділяємо комами. Додаток не відокремлюємо, якщо прийменник замість можна замінити прийменником за (взамін).: Я це зроблю замість тебе.
Зверни увагу!
На початку відокремлених додатків завжди виступає прийменник.
Переглянь відеоурок (ч.І).
Лінгвістична гра «Так чи ні»
► Свою згоду чи незгоду із запропонованими твердженнями вислови словами «так» чи «ні», обґрунтовуючи відповідь. Назви відокремлені додатки.
1. За винятком Карпатських гір на заході й невеликого Кримського кряжа на півдні, 95 % території України — це рівнина.
2. Окрім Дніпра, своє ім'я «запозичили» й інші річки.
3. Найменша кількість опадів зафіксована на Азовсько-Чорноморському узбережжі, за винятком району озера Сиваш.
4. Усі річки України належать до Азовсько-Чорноморського басейну, включаючи Західний Буг.
5. Окрім річок, велику частину водних запасів України становлять З тис. озер, 80 водосховищ і 20 тис. ставків.
6. Концентрація солі в деяких озерах, зокрема в Перекопському та Сиваші, сягає 200-240 %.
7. У місцях впадання річок утворюються лимани, зокрема Дністровський, Хаджибейський, Куяльницький, Дніпровський.
8. На узбережжі Криму розташовано багато санаторіїв, пансіонатів, за винятком дитячих.
Пройди тест. Скріншот результату надішли у Viber.
14.04.2020
Вираження поширених і непоширених відокремлених прикладок
Переглянь відео:
Запиши речення, розставляючи потрібні розділові знаки. Виділи відокремлені прикладки.
1. Прибув мій канівський земляк Середа на ім’я Петро.
2. Дружина Платона Симиренка Софія за походженням французька дворянка швидко перейняла козацькі звичаї родини, охоче спілкувалася українською мовою.
3. Із Любечем давньоруським містом пов’язані долі багатьох руських князів Олега, Ярослава Володимировича, Святополка, Володимира Мономаха, Святослава Всеволодовича.
4. Особливо вразила і запам’яталася всім художня композиція Сашка Довженка «Святки» поетична розповідь про народні новорічні торжества.
5. Двадцятишестирічний лікар-мікробіолог майбутня зірка світової медичної науки і майбутній президент Усеукраїнської академії наук Данило Заболотний провів на собі перший експеримент, прийнявши винайдену холерну вакцину.
6. Михайла Щепкіна кріпака з Куртини викупили 1818 року в Полтаві за 7207 карбованців.
7. Неподалік Сорбонни стоїть найстаріший храм Парижа, зведений за наказом Генріха І чоловіка Анни Ярославни.
Віднови й запиши розповідь про одну з визначних українок в історії, уставляючи потрібні слова з довідки. Виділи прикладки.
Марія Заньковецька, … , була окрасою національної сцени. Вона ввійшла в історію театру як видатна українська трагедійна актриса. Обдарування М. Заньковецької, … , багатогранне.
Красу рідної мови і магію слова відкрив їй Микола Вербицький, … . Професійну освіту співачка здобула у філії Петербурзької консерваторії у м. Гельсингорсі. Уроки акторської майстерності отримала у «батька українського театру» Марка Кропивницького — … . Для неї писали М. Старицький, М. Кропивницький, І. Карпенко-Карий, Панас Мирний, Б. Грінченко. Провідні театральні критики, історики та біографи — … — зібрали й опублікували матеріали про її життя і творчість.
Народилася вона в дворянській сім’ї Адасовських на Чернігівщині. Батько, … , був титулярним радником, обіймав посаду судді ніжинського повітового суду. Мати, … , походила з давнього російського роду Нефедьєвих. Подружжя Адасовських мало семеро дітей: три хлопчики і чотири дівчинки. На жаль, двоє дівчаток померли. 1854 року з’явилася на світ остання дитина — … (А. Лемещенко).
Довідка: майбутня актриса; Костянтин Костянтинович; зірка в театральному просторі на зламі ХІХ–ХХ століть; учитель Чернігівської гімназії, поет, друг Т. Шевченка; В. Єрмолов, О. Суворін, Ю. Бєляєв, І. Нечуй-Левицький; ліричної героїні, актриси комедійного плану; Марія Василівна; актора, режисера, драматурга.
10.04.2020
Ознайомся з новим матеріалом
Поширені і непоширені прикладки бувають відокремленими й виділяються комами, якщо:
1) стоять після означуваного слова, вираженого загальним іменником, власного назвою: Микола, Прокопів хлопчик, такий школярик гарненький був;
2) стосуються особового займенника (незалежно від місця в реченні): Спадкоємці горді предків мрійночолих, ми рвемось за обрій, вище хмар і гір;
3) стоять перед означуваним іменником і мають відтінок причини: Чудовий піаніст, Лисенко надзвичайно точно й художньо передав твори Шопена, Шумана, Ліста;
4) приєднуються за допомогою слів або, тобто, а саме, на ім’я, наприклад, так званий, особливо, родом, на ймення. Людський хлопець, дядька Лева небіж, Лукаш на ймення;
5) приєднуються сполучником як і мають відтінок причини: У горах Брянський, як командир, зустрівся з новими труднощами.
Не відокремлюються прикладки, котрі разом зі словом як указують на інші додаткові відтінки або мають значення «в ролі кого, чого»: Соняшник як декоративна рослина довго прикрашав тільки квітники та оранжереї.
Поширені і непоширені прикладки відокремлюються тире:
1) якщо вони стоять у кінці речення й перед ними можна, не змінюючи змісту, вставити слова а саме, тобто. І здавалося, що до того співу із-за синіх пралісів долучаються голоси давніх предків — княжих воїнів і ратаїв;
2) якщо поширені прикладки вже мають у своєму складі розділові знаки: Тільки стрічалися нам земляки наші — білі берези, явори й темні дуби.
https://www.youtube.com/watch?v=5rybDQvfOp0
Подані речення трансформуй так, щоб виділені компоненти виступали в ролі відокремленої прикладки. Запиши змодельовані речення, розставляючи потрібні розділові знаки. Підкресли відокремлені прикладки (як означення).
Зразок.
Відомий історик Михайло Грушевський об’єктивно досліджував історію України.
— Михайло Грушевський, відомий історик, об’єктивно досліджував історію України.
1. До повстанців долучився славний запорожець Максим Залізняк.
2. Від Полтави невіддільна постать зачинателя нової української літератури Івана Котляревського.
3. З Полтавою пов’язана творча діяльність класика української літератури Панаса Мирного.
4. Ім’я української поетеси Ліни Костенко відоме серед шанувальників поетичного слова.
— Склади 7-8 речень з поширеними прикладками, які приєднуються словами
а саме, тобто, на прізвище, особливо, родом, на ім'я.
09.04.2020
Неузгоджені означення. Правопис
Неузгоджені означення звичайно не відокремлюються: Настала осінь (я к а?) з вітрами холодними, з дощами дрібними. В батьків та матерів є звичай чванитись свої' ми дочками та синами.
Неузгоджені означення відокремлюють, якщо хочуть підкреслити їхню важливість у реченні, наприклад: Кремезні козаки, в одних кольорових сорочках, чистили коней. Маленькі вікна, завжди без шибок, були над самою землею.
НЕУЗГОДЖЕНЕ ОЗНАЧЕННЯ
Умови відокремлення
|
Приклади
|
Виступає як однорідне з відокремленим узгодженим означенням
|
Народилося море, безкрає, з неосяжним морським обрієм. (О. Довженко)
|
Пояснює власні імена
|
В окулярах і в чорному платті, трохи манірна, Ліда нагадувала класну наглядачку старих часів. (О. Донченко)
|
Стосується займенників
|
У сатиновій сорочці, у полатаних штанях, він прийшов сюди першим. (А. Шиян)
|
Перед ним можна поставити вислів, а саме
|
Взагалі він має дивну властивість зникати при очах, ставати зовсім непомітним і ніколи нікому не заважати. І (О. Гончар)
|
Відокремлене неузгоджене означення, виражене неозначеною формою дієслова, на письмі виділяється тільки за допомогою тире: Якесь незвичне, незрозуміле почуття... пройняло Катрю і виповнило серце їй невиразним бажанням — розповісти йому, пожалітися.
Розподільний диктант
Випиши словосполучення у дві колонки залежно від того, яке в них означення.
Хлопець в окулярах, інший випадок, марна спроба, тюк завбільшки з копицю, згаслий звук, гостра потреба, книжна істина, колишня пригода, пропаща справа, одяг захисного кольору, щира правда, усякі бувальщини, видовище не з приємних, сніг з дощем, статечна поведінка, рука товариша, густий туман.
Склади й запиши речення, використавши подані слова й сполучення слів у ролі неузгоджених означень.
1 речення – з металу;
2 речення – у три поверхи;
3 речення – в клітинку;
4 речення – середніх років.
Відокремлені узгоджені означення. Поширене відокремлене означення, виражене дієприкметниковим і прикметниковим зворотами
Переглянь відео: https://www.youtube.com/watch?v=evmris3t56s
Приєднуйся до відеоуроку: https://www.youtube.com/watch?v=xklWNIAUA-w
УЗГОДЖЕНЕ ОЗНАЧЕННЯ
Умови відокремлення
|
Приклади
|
Поширене і стоїть після означуваного
слова
|
Біжить Василь, увесь мокрий од довгого
бою, біжить у великій тривозі. (О. Довженко)
|
Стосується особового займенника
|
А він іде, високий, посивілий, на схід,
на захід поле огляда. (А. Малишко)
|
Стоїть після означуваного слова, перед
яким уже є узгоджене означення
|
Волохатий лісовий джміль, неповороткий і
вайлуватий, домовито гуде над блакитними купами чебрецю. (Ю. Яновський)
|
Має обставинний відтінок
|
Місячним сяйвом залиті, мріють сади. (В.
Сосюра)
|
Відділене від означуваного слова іншими
членами речення
|
Артилеристи збирались докупи, збентежені
і злі. (О. Довженко)
|
Виправ помилки вживання відокремлених означень.
Михайлик весело і завзято котив по зеленій траві величезний гарбуз, переповнений радістю.
Увечері мандрівники вийшли на наш вогонь, втомлені від виснажливого походу по гірських стежках.
Усі лісові мешканці поспішали до джерела, спраглого від пекучого літнього сонця.
Перебудуй подані речення так, щоб невідокремлені означення стали відокремленими. Запиши речення.
Зразок. Змиті дощем хліба яскраво зеленіли.— Хліба, змиті дощем, яскраво зеленіли.
Ось срібний та круглий місяць виринув з-за скелі і став серед неба.
Просторе, піснувате й гаряче безлюдне подвір’я нагадувало кимось ненароком закинутий сюди шматок південної пустелі.
До воріт вибігли зацікавлені появою незнайомої дівчини діти.
Піднята греблею річка тече ліниво й утворює затоки й плеса.
Важко дишучи, кінь зупинився знесилений.
На призьбі сиділо восьмеро дрібних та малих дітей.
Оповитий туманом високий берег мріяв удалечині.
Випиши з художньої літератури 8-10 речень з відокремленими означеннями.
12.03-13.03.2020
Письмовий твір-опис пам'яток історії й культури на основі особистих вражень у художньому стилі
Замок Любарта
План твору-опису пам'ятки
І. Вступ. Розповідь про те, хто, де й коли створив пам'ятку, або стислий переказ легенди про неї.
ІІ. Основна частина. Опис пам'ятки.
1. Призначення будівлі.
2. Центральний фасад.
3. Оформлення порталу (центрального входу).
4. Будівля в архітектурному ансамблі території.
ІІІ Кінцівка. Оцінка пам'ятки (чим запам'яталась, що в ній вразило) або роздум (чому її необхідно берегти).
Напиши твір-опис Луцького замку. Надішли у Viber або на електронну адресу valentinasavchuk1109@gmail.com
18.03.2020
Поняття про вокативні речення
Опрацюй новий матеріал!
Вокативним називають речення, яке складається тільки з одного звертання і яке, називаючи адресата мови, передає почуття: докір, радість, незадоволення, обурення, заборону, оклик і под.
Характерні особливості вокативних речень:
- вживаються тільки назви осіб у кличній формі або у формі називного відмінка.
- переважно власні імена або іменники, що означають осіб за їх сімейними стосунками: мамо, батьку, сину, брате та ін.
З допомогою інтонації передаються спонукання і різні емоційні реакції.
Із семантико-граматичного боку вокативні речення нерозкладні.
Наприклад: А хто тобі, Власе, дозволив тут рибу вудить?
(виражається заборона).
Здрастуйте, свахо, спасибі, що завітали. (виражається радість).
Із художніх текстів випиши 8-10 вокативних речень.
Контрольний твір-оповідання на основі почутого
(з обрамленням)
Обрамлення – це композиційний прийом, який полягає в тому, що сюжетний твір включається в розповідь, наче в рамку, і безпосереднього зв’язку з розвитком сюжету не має.
Мають бути обов’язкові елементи обрамлення – вступ (початок) і закінчення. Початок оповідання це, як правило, стисле знайомство з оповідачем, його зовнішністю, вдачею, місцем, де слухали розповідь, кінець – повідомлення про враження від почутого тощо.
Прочитай зразок оповідання з обрамленням.
Зустріч у лісі
Одного разу ми з подругою та з її батьком прогулювалися лісом. Час наближався до вечора, і ми вирішили, трохи посидівши, іти додому. І ось раптом ми з подругою мало не крикнули з переляку. У кущах, за декілька метрів від нас, промайнула сіра вовча спина і ми побачили, як вовк, величезний, сірий, побіг вперед лісом, наче не помічаючи нас.
Я була дуже здивована і налякана, але батько подруги Олександр Степанович заспокоїв нас: "То був не вовк, просто собака, схожий на вовка". Тоді, заспокоївшись, я запитала, чому цей собака тут гуляє, так далеко від людей. І Олександр Степанович розповів мені таку історію...
Була зима. Лісничий, що наглядав за цим лісом і жив неподалеку, йшов рано-вранці на риболовлю і вирішив по дорозі зайти до лісу, подивитись, як там справи. Вже виходячи з лісу, чоловік почув тихеньке скавчання. Він прислухався. Скавуління лунало з-за величезного, припорошеного снігом дерева. Лісничий поспішив туди і за деревом в снігу він побачив мале цуценятко, що дуже змерзло. Чоловік, не гаючи часу, схопив його, заховав у рукавицю і швидко побіг додому.
Прибігши, він поклав цуценя і почав його гріти. Цуценятко зігрілося, вижило. Лісник його вигодував, виростив. Виріс з маленького кволого цуценяти величезний сірий собака, що назавжди залишився вірним ліснику, що врятував його від смерті. Живе цей пес з лісником, а вдень гуляє лісом. Його всі знають і ніхто не боїться. А звуть його просто — Вовк, бо дуже він схожий на нього.
Почувши цю історію, ми з подругою ще трохи посиділи, а потім раді і щасливі за Вовка пішли додому. І всю дорогу я думала про те, як добре, що на світі є такі люди, які люблять, охороняють тварин і в скрутну хвилину допомагають їм.
Склади твір-оповідання (з обрамленням). Надішли у Viber або на електронну адресу valentinasavchuk1109@gmail.com
24.03.2020
Розділові знаки при звертанні, вставних словах, словосполученнях і реченняхПовтори теоретичний матеріал у підручнику.
Робота з картками.
КАРТКА № 1
Спиши речення, розставляючи розділові знаки. Визнач у реченнях непоширені й поширені звертання.
Ну, сідай, мала сестричко. (Олена Пчілка) Весно красна! Любі мрії! Сни мої щасливі! Я люблю вас! Слово, моя ти єдиная зброє, ми не повинні загинуть обоє! (Леся Українка) Хлюпни нам, море, свіжі лави! (П. Тичина)
КАРТКА № 2
Спиши речення, розкриваючи дужки і вставляючи розділові знаки при звертанні.
Уклін тобі (столиця України). (Брати мої) доземний вам уклін. (Ш. Сангулія) (Юнак) Хай буде для неї твій сміх, і сльози, і все до загину... Не розлюблю тебе ніяк (моя вишнева Україна, красуня, страдниця моя)! (В. Сосюра) Чому (коваль) радий ти? Чому ти гордий (плугатар)? (М. Рильський)
Тренувальна вправа.
Спиши речення. На місці крапок постав потрібне за змістом вставне слово.
Білясте море ... потягається в сонній млості й ніжно викидає перші хвилі на берег. План був простий і ... реальний. Це ви, Тарасе Даниловичу? Заходьте ...! Анатолій захоплено поглядав то на мене, то на Ніну і ... заздрив нашій дружбі. Сашко ... ніколи не пропускав нагоди допомогти матері, (Із тв. Ю. Збанацького)
Довідка: будь ласка, здається, мабуть, бувало, здавалося.
Склади тестові завдання з теми "Звертання. Вставні слова". Надішли мені у Viber.
25.03.2020
Систематизація та узагальнення вивченого
Скористайся таблицями для повторення
Систематизація та узагальнення вивченого
Скористайся таблицями для повторення
► Запиши в одну колонку звертання, а в другу — вставні слова, словосполучення, речення. Поясни їх правопис.
Сину, треба думати, сизокрилий, соромно сказати, Вітчизно моя, може, люди, дозвольте, Ніно Павлівно, тато його був у відрядженні, Україно, з іншого боку, червоні троянди, безумовно, брати, між іншим, дорогі мої однокласники, зрештою, мово рідна, мій друже, без сумніву, між нами кажучи, о земле, будь ласка, по-моєму, чудовий краю, на мою думку, по-перше, вітре, далі солов'їні, по-друге, до речі, щастя мені тоді настало, вечірнє сонце, безперечно.
- Сконструюй по три речення зі звертаннями і вставними конструкціями.
Повтори тему "Речення із вставними конструкціями"
26.03.2020
Контрольна робота. Речення із вставними конструкціями
Пройди тренувальний тест
Надішли у Viber скріншот результату.
Надішли у Viber скріншот результату.
27.03.2020
Поняття про відокремлення. Основні умови відокремлення другорядних членів речення
- «Плутанина»
Речення «переплутали» свої відокремлені члени і вийшла нісенітниця. Поверни дієприкметникові звороти пояснюваним (означеним) словам, постав розділові знаки.
- У спортивній залі знаходився великий більярдний стіл, порослий зеленим очеретом.
- Великі карі очі, запряжені в наповнений яблуками віз, дивилися наполохано.
- Сад спускався до річки, стривоженої вогнем.
- На зеленій галявині спокійно паслася пара коней, завішаних важкою червоною портьєрою.
- Великі вікна, покриті червоним сукном, тьмяно світилися.
Переглянь онлайн-урок "Відокремлені члени речення" і виконай подані завдання.
Комментариев нет:
Отправить комментарий